Följ Allt om Elbil

Hej, vad letar du efter?

Elbil

Provkört: Ford Mustang Mach-E imponerar

Till sommaren är det svensk leveransstart för nya elbilen Ford Mustang Mach-E. Under ett par dagar har jag haft möjlighet att provköra den. Kortfattat är intrycket gott, Ford har lyckats med sin första elbil.

Bilen var en förserieversion av fyrhjulsdrivna Long Range-versionen. Specifikationerna lyder 540 kilometer i räckvidd, ett batteripaket på 99 kWh och största motorn på 351 hk (258 kW). Alltså den roligaste, men också dyraste varianten.

Min absolut spontana reaktion var ett Ford Mustang-E Mach-E är en stor bil. Den är dock inte mycket större än andra suv:ar som Tesla Model Y eller Volkswagen ID.4. Mach-E mäter in på 471,2 cm (längd), 188,1 cm (bredd) och 159,8 cm (höjd). Den långa hjulbasen på 297,2 cm ger en rejält rymlig kupé.

Sådan är Ford Mustang Mach-E

Den långa och muskulösa huven i kombination med den höga sittpositionen ger en illusion om att min bil är störst och kraftfullast. Troligtvis ett medvetet val från Ford för att rättfärdiga Mustang-emblemet. Motorn på 351 hästkrafter backar också upp muskelkänslan.

Körkänsla

Mach-E är bekväm. Den är behaglig köra, i bemärkelsen att den känns stadig på vägen och att den är välisolerade från vägbuller och vindbrus. Dessutom är sätena i Mach-E otroligt bekväma och det är skönt att även sitta länge under längre resor.

När vägunderlaget blir dåligt märks det att Europa-versionen är extra hård i stötdämpningen. Vilket å andra sidan är en fördel på våra slingriga landsvägar där bilen känns extra stadig.

Mach-E är utrustat med bra förarassistanssystem. Filhållning och den adaptiva farthållaren fungerar exemplariskt vilket gör motorvägskörningen till en fröjd. Dödavinkelvarnare, 360-graderskameran och varningen för inkommande bilar på backkameran när du backar är trevliga funktioner som fungerar bra.

Exteriör

Jag har redan kortfattat varit inne på utseendet och sammanfattat Mach-E som stor och muskulös bil. Den är läcker och hela bilen består av en svepande rörelse. Läckraste delen på bilen är absolut den sluttande baken med sina klassiska Mustang-lyktor. Sluttningen är dock bara en synvilla som skapas av den svartlackerade spoilern.

Det är tydligt att den sticker ut och är något extra. Den får många att vända på huvudet för att ta en extra titt. Om de tänker ”En Mustang-SUV?” eller ”Wow, vilken snygg bil” kan vi bara spekulera om. Jag skulle nog tro att de tänker både och.

Interiör

Mach-E har trevliga materialval som imponerar. Ford har tänkt till ordentligt, och lyckats kombinera många olika material i interiören. Allt harmoniserar och det blir riktigt snyggt. Glastaket (tillval) är pricken över i:et, och sveper sömlöst över kupén samtidigt som det ger ett skönt ljusinsläpp.

Det är märkbart att Ford inspirerats av Tesla med den stora mittskärmen. Ford valde dock att behålla en smäcker skärm bakom ratten för instrumentpanelen.

Det finns gott om plats både i fram- och baksäte. Om man väljer glastak får man ytterligare ett par centimeter i takhöjd. I baksätet finns också nödvändiga USB-uttag, ett helt platt golv och en skön stolsrad med armstöd i mitten.

Annons.

Kul detalj

Mach-E har inga handtag och istället öppnas dörrarna genom en knapptryckning. Det känns lite som elbilarnas grej att komma på annorlunda sätt att öppna dörrarna på. Knapp-öppningen fungerar bra, och kan är förenklande när vanan sätter sig. Man slipper ”rycka” i ett handtag.

Ingen amerikansk bil är komplett utan ett kodlås. Mach-E kan låsas upp med ett kodsystem, men så länge nyckeln ligger i fickan räcker det att låsa upp med knappen för dörröppning. Däremot är det riktigt smidigt att låsa bilen genom att bara placerar två fingrar på 7 och 9 på kodlåset.

Lastutrymmen och förvaring

Mach-E lastar 402 liter i bagaget. Den bakre raden går att fälla enligt 40/60-modellen och rymmer hela 1520 liter vid fällda säten. Den elektriska bagageluckan öppnas via sparksensorn eller via knapptryckning på nyckeln, i bilen eller direkt på luckan.

Frunken har plats för ytterligare 80 liter, innehåller dräneringshål och kommer med löstagbara skiljeväggar beroende på hur man vill nyttja utrymmet. I denna förseriebil gick det endast att öppna frunken inifrån kupén, men på produktionsversionen ska det också gå att öppna på nyckeln.

Det finns tillräckligt med förvaring inne i bilen. I dörrar, en välutnyttjad mittkonsol och handskfack. Ford har inte gjort några större utsvävningar med spektakulära förvaringslösningar. Lagom är helt enkelt bäst här.

Mobiltelefonen placeras i en bädd under skärmen och innehåller trådlös laddning. Här finns egentligen plats för två telefoner, men endast ett av facken har trådlös laddning.

Infotainmentsystemet

Om jag ska peka på något som jag inte alls gillar med Mach-E så är det infotainmentsystemet. Skärmen är bra, med bra skärpa, tryckkänslighet och perfekt ljusstyrka i mörkret. Det runda vredet är ett tufft inslag, även om jag som förare justerar ljudvolymen direkt på ratten.

Däremot är gränssnittet inte helt optimalt. Det är inte tillräckligt intuitivt vilket faktiskt sänker upplevelsen. Att justera klimatanläggningarna kräver onödigt många klicka och precisionsuppmärksamhet från föraren. Jag hoppas att Ford kommer lägga mycket tid att arbeta och förfina gränssnittet framöver.

Uppsidan för underhållningen är att Ford valt ett riktigt bra ljudsystem från Bang & Olufsen. Ljudet kommer fram riktigt bra i både höga och låga hastigheter.

Snabbladdning

Ford Mustang Mach-E kan snabbladdas i upp till 150 kW. Här lyckas Ford bibehålla en hög laddkurva, vilket gör långresorna effektiva. Vid en långresa med ett väluppvärmt batteri stannade jag till på Ionity i Gränna för att ladda batteriet.

Laddningen påbörjades vid 20 procent och avslutades vid 80 procent (mätpunkten för 30 procent missades på grund av toalettbesök). Någonstans mellan 40 och 50 procent faller laddningen under 100 kW men håller sig ändå omkring helt godkända nivåer på 80 kW. Först vid 80 procent rasar kurvan snabbt ner mot bottennivåer.

ProcentHastighetLaddatTid
20%148 kWstartstart
40% (39%)107 kW18,2 kWh9 minuter
50%97 kW27,9 kWh15 minuter
60%84 kW38,8 kWh20 minuter
70%79 kW45,9 kWh27 minuter
80%13 kW55 kWh34 minuter

Det finns dock en liten irriterande detalj och det är placeringen av laddporten på Mach-E. Ford har valt att placera laddporten mellan framhjulet och förardörren. Det gör att vissa snabbladdare kan vara svåra att komma åt, speciellt om laddarna står direkt framför bilen och kabeln sitter ansluten på höger sida om laddaren.

Generellt är en laddport placerad närmre ett av bilens hörn ofta mer tillgänglig och förlåtande mot designen på vissa laddstolpar. Nu riskerar laddkablen att ligga direkt emot lacken på bilen om man ska parkera bilen korrekt.

Inte dyrast, inte billigast

ModellRäckviddPrisEffekt
Mach-E RWD
Standard Range
440 km574 900 kr269 hk (198 kW)
Mach-E RWD
Long Range
610 km649 900 kr294 hk (216 kW)
Mach-E AWD
Standard Range
400 km644 900 kr269 hk (198 kW)
Mach-E AWD
Long Range
540 km734 900 kr351 hk (258 kW)

Prismässigt ligger Mustang Mach-E AWD omkring prissättningen av den kommande elbilen Tesla Model Y. De två bilarna kommer säkert kunna utmana varandra. Tesla är Tesla, med sina annorlunda approach till bilbyggande, långa erfarenhet av elektriska drivlinor och välutvecklade laddnätverk. Ford är Ford, en traditionell biltillverkare som byggt bilar länge men är ny på det elektriska.

Den lägre prissatta modellen av Ford Mustang Mach-E är också en möjligt utmanare till Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq. Mustangen är ”bara” omkring 10-15% dyrare.

Annons.

Slutsats

Avslutningsvis vill jag återknyta till mina inledande ord: Kortfattat är intrycket gott, Ford har lyckats med sin första elbil. Den är både kul och behaglig att köra och kvalitén håller en hög nivå. Samtidigt kommer det dyka upp en hel del andra modeller i snarlika storleksklasser under året.

En Tesla-förare summerade det väl när jag rullade in med Mustangen vid en laddstation under min testvecka: ”Den ser ju riktigt bra ut, det är så kul att se att de andra kommer igång med riktiga elbilar nu!”.



Relaterad läsning

Skriven av

Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.

Kommentera eller läs kommentarer

Notis

Begravningsbyrån Fonus har Sveriges första begravningsbil som är helt eldriven. Den nya elbilen började rulla i slutet på mars i Malmö, berättar företaget i...

Elbil

En jury bestående av 93 motorjournalister från 28 länder har i årets upplaga av ’World Car of The Year’ röstat fram årets vinnare i...

Annons

Följ oss på Facebook

Vårt nyhetsbrev

En gång i månaden skickar vi ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.

Annons