Tesla Model Y har de senaste två åren varit den mest sålda bilmodellen i Sverige, men också globalt. Det är en imponerande bedrift och är ett bevis på att Tesla har lyckats skapa ett attraktivt erbjudande som tilltalar många.
Modellen lanserades ursprungligen för fem år sedan och det har blivit 3,5 miljoner sålda exemplar under den tiden. Nu har Tesla gett Model Y en rejäl uppdatering. Jag satte mig bakom ratten på nya Model Y AWD Long Range för en första provkörning. Har den vad som krävs för fortsatt framgång?
Exteriört har Model Y fått en ny front med bredare luftintag, en ljuslist inspirerad av Cybertruck och en ny frontkamera som några av de mest framträdande detaljerna. Bakpartiet har fått en reflektera ljuslist, men också en hel del karossförändringar.

Den nya designen ska göra Model Y mer effektiv. Det är en av Teslas prioriteter. Men Tesla har också förändrat karossdetaljerna, delat upp de i fler delar och satt dit skyddande stötfångare. Det för att göra reperationer vid enklare karosskador enklare, men också framför allt billigare.
Jag gillar den uppdaterade exteriören som jag tycker ger ett bredare och mer planterat intryck på vägen. Detta är definitivt också en sådan där bil som gör sig bättre i verkligheten än på bild. Det är klokt av Tesla att arbeta aktivt för att driva ner kostnaderna för kunden, genom en effektivare bil men också genom billigare reperationer.
Interiör och komfort

Men det är först inuti bilen som de stora förändringarna träder fram. Interiören har fått ett rejält lyft med nya material som håller en högre kvalité och skapar en betydligt bättre och mer ombonad helhet. Borta är trälisterna som istället ersatts av tyg vilket jag tycker skapare en varmare känsla. Allt ramas in av en tunn ljuslist under framrutan.
Stolarna fram är bekväma och nu också ventilerade. Tesla har klokt nog valt att behålla blinkersspaken – något man inte gjorde på syskonbilen Model 3.

I baksätet har man förlängt stolssitsen för bättre lårstöd och dessutom kan baksätets ryggstöd fällas och vinklas helt elektriskt. Bak finns också en egen pekskärm så att passagerarna kan styra klimatanläggningen, men också ta del av underhållning och spel.

Även bagaget har snyggats till med tygbeklädnad och har äntligen ett vettigt insynsskydd. Model Y har ett väl tilltaget och praktiskt bagage men en stor öppning. Fram finns också en frunk sim nu utrustats med ett smart litet dräneringshål.
Men den största komfortmässiga förbättringen är Teslas arbete med att skapa en tystare interiör. Det är en märkbar skillnad. Dubbelglas runt hela bilen och ett glastak som är bättre isolerat från solen bidrar definitivt till en behagligare miljö. Tesla har tydligt lyckats minska på både vägbuller och vindbrus.
Körupplevelsen

Körmässigt har Tesla Model Y blivit en helt annan bil. Styrningen är mjukare och mindre känslig vilket passar väl ihop med en bil av den här storleken. Chassit har blivit styvare och stötdämparna förbättrade vilket resulterar i en mycket mer balanserad och stabil körupplevelse.
Jag blev aldrig kompis med förra generationen. Jag upplevde den som alldeles för hoppig och stötig. Nya Model Y ligger betydligt bättre planterad på vägen och de nya dämparna gör underverk för komforten. Den känns mer gedigen och trygg och även byggkvalitén har tydligt förbättrats vilket också förbättrar körupplevelsen. Inga skramlande paneler.
Gasresponsen är direkt och Model Y Long Range AWD har en lekfull karaktär som jag gillar samtidigt som den kan vara en stabil familjebil. Däremot upplever jag bromsarna som något svaga i förhållande till bilens storlek. Det kände jag också på den förra generationen.
Summering
Uppgraderade Tesla Model Y medför en stor förbättring. Bilen har blivit mer komfortabel, stabil och ombonad än tidigare. Den behåller Teslas styrkor som effektivitet, lekfullhet och en ledande mjukvaruupplevelse samtidigt som den åtgärdar flera av föregångarens brister som materialval och körkomfort.
Teslas har också lyckats lansera Model Y utan någon större prisökning. Tesla Model Long AWD kostar 649 990 kronor, en ökning på omkring 15 000 kronor. Bakhjulsdrivna basmodellen kostar från 554 990 kronor, en försumbar prishöjning på bara några hundralappar. Det är imponerande.
Samtidigt så har konkurrensen ökat. Runt hörnet finns flera tänkbara utmanare som BMW Neue Klasse, Mercedes CLA och Xpeng X7 som kommer innebär stora tekniksprång när det kommer till effektivitet, laddning och räckvidd.
Det ska bli spännande att se om Model Y står emot den växande konkurrensen och vilken roll den kommer spela framöver. För mig är detta en bil jag nu skulle kunna bli kompis med, så kände jag aldrig för den förra generationen.
Uppgraderingen gör att Model Y har potential att förbli en folkbil i Sverige och världen över, men samtidigt har Teslas frontfigur Elon Musk blivit väldigt politiskt engagerade vilket rör upp en del känslor. Hur det påverkar Teslas försäljning får vi bara vänta och se.
Kommentera