Provkörning: Därför är Audi Q6 Sportback e-tron en mogen elbil

Kristofer har provkört Audi Q6 e-tron Sportback.

Jag har varit på besök hos Audi i Ingolstadt för att ratta nya Audi Q6 Sportback e-tron. En elbil i den större klassen med en slank coupétaklinje som hämtar inspiration från de första Audi TT. Här finns en tydlig premiumkänsla i både design och utförande.

Enkelt sagt jämfört med SUV-versionen får man ett mer sluttande bakparti och en sportigare profil. Det utan att det påverkar de praktiska egenskaperna i någon större utsträckning.

Bagageutrymmet är i princip intakt med sina 511 liter vilket bara är 15 liter mindre än suven, och med nedfällda säten är lastvoylmen hela 1 373 liter. Det finns också en frunk framtill på 64 liter och en dragkapacitet på upp till 2,4 ton beroende på modellvariant.

Inredningen känns modern och genomtänkt med fina materialval. Det finns också bra förvaringsfack, mugghållare och fysiska knappar för viktiga funktioner.

Trevlig interiör.

Förarens två skärmar i den välvda panelen är snyggt integrerade i bilen med en optimal placering. De känns väldigt naturliga och tar på inget vis över själva upplevelsen men finns där som ett verktyg när de behövs.

En liten bonus är också skärmen framför passageraren, där passageraren kan hjälpa till med att styra allt från media till navigering. Gränssnittet är snabbt och responsivt med logiska menyer, nödvändiga appar och information om bilen. Apple CarPlay och Android Auto finns såklart också.

Takhöjden bak lider något av den sluttande karossen (men jag är lång, 191 cm).

Körning

Styrningen är rapp, bilen reagerar direkt på rattutslag och känns trygg och stabil även i kurviga partier. Den håller sig upprätt utan att kränga. Komfortläget är mjukt och tyst medan Dynamic-läget märkbart styvar upp fjädringen. Bra vid aktiv körning, men annars kanske lite onödigt.

Q6 e-tron Sportback erbjuds i flera versioner. Performance-varianten är den med längst räckvidd upp till 655 km enligt WLTP medan toppmodellen SQ6 levererar på prestanda. Den har 360 kW (489 hk) i motoreffekt och gör 0 till 100 km/h på 4,3 sekunder.

Laddningen imponerar, samtliga varianter klarar 10 till 80 procent på 22 minuter. Det är nästan ett angenämt i-landsproblem. Laddstoppen blir nästan för korta i förhållande till tidigare generationens elbilar där rutinen är tre timmars bilkörningen och en halvtimme för lunchpaus. Nu kommer snabb snabbladdning som förändrar körmönster hos elbilister.

Laddar snabbt.

Den här bilen är anpassad för att köra långt med god räckvidd och laddningstiderna gör att man snabbt kan komma vidare på resan.

Imponerande plattform

Det märks att Audi har samlat erfarenhet från tidigare modeller. Plattformen PPE är framtagen tillsammans med Porsche och som helhet känns den väldigt mogen. Det är en elbil som kombinerar genomtänkt teknik, användarvänlig design och god komfort på ett sätt som fungerar.

Personligen gillar jag Sportback-varianten bättre än SUV-versionen. Den är lite slankare, lite snyggare och har en mer självklar helhet. Den känns smart, välbyggd och redo för vardag såväl som långresa. Och det räcker långt.

Priserna för Audi Q6 Sportback e-tron börjar på 775 500 kronor.

Fakta Audi Q6 Sportback e-tron

  • Q6 e-tron: Bakhjulsdriven, 83 kWh batteri, 252 hk (185 kW), 0–100 km/h på 7,6 sek, Räckvidd upp till 544 km (WLTP). Pris: 775 500 kronor.
  • Q6 e-tron Performance: Bakhjulsdriven, 100 kWh batteri, 306 hk (225 kW), 0–100 km/h på 6,6 sek, Räckvidd upp till 655 km (WLTP). Pris: 865 500 kronor.
  • Q6 e-tron quattro: Fyrhjulsdriven, 100 kWh batteri, 387 hk (285 kW), 0–100 km/h på 5,9 sek, Räckvidd upp till 635 km (WLTP). Pris: 925 500 kronor.
  • SQ6 e-tron: Fyrhjulsdriven, 100 kWh batteri, 489 hk (360 kW), 0–100 km/h på 4,3 sek, Räckvidd på 600 km (WLTP). Pris: 1 149 900 kronor.

Samtliga versioner har snabbladdning 10 till 80 % på cirka 22 minuter, med upp till 270 kW i effekt beroende på modellvariant. Dragkapaciteten är upp till 2,4 ton på quattro, övriga får dra 2 ton.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.