Provkörning: Cadillac Optiq, premium i amerikanskt kompakt format

Cadillac fortsätter sin elbilsoffensiv i Europa med den nya Optiq. Det här är märkets tredje elbil på den svenska marknaden och den första som storleksmässigt känns anpassad med europeiska köpare i åtanke.

Det här är en eldriven SUV på drygt 4,8 meter som kombinerar amerikansk komfort med modern teknik och en tydlig premiumkänsla. Det amerikanska arvet innebär att allt är lite större än snittet och det ger en elbil med rymd.

Det exteriöra uttrycket är milt men distinkt. Fronten har ett vänligt formspråk med stora hjul som fyller hjulhusen väl. Bakpartiet är mer bestämt med sluttande baklucka, en liten spoiler och smala bakljus som ger ett tydligt avslut. Helheten känns stabil och elegant.

Genomtänkt interiör med stark premiumkänsla

Trevlig mittkonsol att hänga på.

Kupén präglas av en väl avvägd blandning av material, färg och teknik. En bred skärm huserar förarinformationen och infotainment med stöd för Google. Här finns även trådlös Apple CarPlay, Android Auto och 5G-uppkoppling.

Den fysiska knappuppsättningen gör det möjligt att styra det mesta utan att använda skärmen för den som föredrar det. Något som jag tror uppskattas av målgruppen. Som ett tredje alternativ finns också en funktionell röststyrning.

En av de största överraskningarna är ljudsystemet från AKG med 19 högtalare och Dolby Atmos, som fyller kupén med ett imponerande ljud. Massagesäten, panoramaglastak och ambient belysning i 126 färger bidrar ytterligare till den påkostade känslan.

I baksätet finns gott benutrymme och ett stabilt armstöd, men takhöjden är något begränsad för längre personer.

Bra benutrymme, men begränsad takhöjd för långa (jag är 192 cm)

Bagageutrymmet rymmer 443 liter och under golvet finns ytterligare 60 liter extra utrymme. Med baksätet fällt får man upp till 1 340 liter. Optiq saknar dock en frunk fram.

Trygg och komfortabel körupplevelse

På vägen upplevs Optiq som stabil och välbalanserad. Fjädringen har anpassats för europeiska kunder och är mjuk utan att bli gungig och ljudnivån är låg även i högre fart. Sikten är god och sittpositionen hög med bra överblick. Stolarna är bekväma även om svankstödet kan vara lite knepigt att ställa in perfekt.

Prestandan räcker väl till vardagen men är kanske inte klassledande. Optiq erbjuder 224 kW (304 hk) i motoreffekt och klarar 0 till 100 km/h går på 6,3 sekunder. Räckvidden är 425 kilometer enligt WLTP och snabbladdning från 10 till 80 procent tar cirka 36 minuter. En fördel är att bilen kan AC-laddas med upp till 22 kW vilket gör den snabb vid hemmaladdning eller på destinationsladdare.

Optiq känns mest hemma i vardagen för pendling, stadskörning eller kortare helgresor. Cadillac beskriver själv modellen som en urban bil riktad mot en yngre målgrupp och det stämmer väl med upplevelsen. Den är smidig nog för storstaden men tillräckligt stor för familjelivet.

Slutsats

Cadillac Optiq kombinerar komfort, design och teknik på ett tilltalande sätt. Den är inte den mest snabbladdande eller mest effektstarka bilen i klassen men helheten är ändå positiv.

Det här är utan tvekan Cadillacs mest europeiska elbil hittills utan att göra avkall på vad man förväntar sig hos en Cadillac.

Fakta: Cadillac Optiq

  • Räckvidd (WLTP): 425 km
  • Förbrukning: 19,9 kWh/100 km
  • Batteri: 75 kWh (netto)
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Effekt: 304 hk / 224 kW
  • Vridmoment: 480 Nm
  • Acceleration (0–100 km/h): 6,3 sek
  • Snabbladdning (DC): Effekt anges ej, 10 till 80 % på cirka 36 min
  • AC-laddning: upp till 22 kW
  • Bagageutrymme: 443 / 1 340 liter
  • Dragvikt: 680 kg
  • Pris: Från 740 000 kr.
Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.