Följ Allt om Elbil

Hej, vad letar du efter?

Provkört

Provkört: Ford E-Transit – eldriven transportbil med ledande räckvidd

Statistiken visar tydligt att eldrivna lätta lastbilar är på uppgång. I början av året mer än fördubblades nyregistreringarna av eldrivna lätta lastbilar. En tillverkare som stått vid sidan av och tittat på är Ford. Fram tills nu!

Nu kliver Ford in på den heta marknaden med helt nya eldrivna transportbilen Ford E-Transit. Med den nya modellen lanserar man ett erbjudande med en räckvidd som placerar den i de övre delarna av segmentet.

Ford har länge haft en ledande position inom transportbilar på både den svenska och europeiska marknaden. Framgångssagan har varit Ford Transit som för första gången kom 1965. Med nya E-Transit är man uppe i femte generationen vilken erbjuds både som skåp- och chassibil.

Provkört: Ford E-Transit 350 L3H2

Jag har haft tillfälle att provköra Ford E-Transit som i grunden delar komponenter i form av både batteri och elmotor med elbilen Ford Mustang Mach-E. Representanterna i samband med provkörningen påtalade dock att vissa modifikationer har gjorts till drivlinan för att optimera den bättre för tung last.

Skåpbilsvarianten av E-Transit kommer i både olika längd och höjd. Ford E-Transit 350 L3 H2 som jag körde är den minsta av varianterna. Den erbjuder ett lastutrymme som mäter 3 533 mm på längden, 1 784 mm i bredd och 1 786 på höjden. Lastförmågan anger Ford till 884 kg.

E-Transit har en elmotor på 135 kW (184 hk) och ett batteri på 68 kWh. Den officiella WLTP-räckvidden för 350 L3 H2 är upp till 257 kilometer enligt WLTP. Vid stadskörning räknar Ford med en räckvidd på 402 kilometer. Alltså fullt tillräckligt i en bransch där förare av den här typen av fordon i genomsnitt kör tio mil om dagen.

Snabbladdning är möjlig med upp till 115 kW vilket ska ge 15 till 80 procent på ungefär 35 minuter. För AC-laddning finns stöd för 3-fas 11 kW.

Behaglig och mjuk färd med smarta finesser

Den elektriska drivlinan gör E-Transit oerhört lätt och bekväm att köra. Elmotorn svarar direkt vid gaspådrag och accelerationen är mjuk utan växlar. Det ger en betydligt jämnare körning än i traditionella transportbilar med bensin- eller dieselmotor. Speciellt tacksamt blir det i stadstrafiken.

E-Transit har också fått ett läge för enpedalskörning vilket minskar behovet av att använda bromspedalen. Genom att lätta på accelerationspedalen bromsar bilen in och återför dessutom energin från bromskraften till batteriet. Men det finns en twist…

Enpedalskörningen är egentligen inte äkta enpedalskörning. Ford har nämligen anpassat den för transportsektorn. När du släpper pedalen helt stannar inte bilen helt och hållet. Istället kryper den framåt i 5 km/h, vilket ska göra det enklare att köra långsamt i terminaler och lagerbyggnader. För att stanna vid hastigheter under 5 km/h får man trycka på bromspedalen.

För att uppmana till att köra mer effektivt finns också Accelerationskontrollen som ger föraren en verbal upplysning när denne kör onödigt aggressivt. Toleransen kan fordonsägaren själv konfigurera. Fordonsägaren kan också se statistik, förbrukning och status kring bilen och alla körningar för att registrera avvikelser i en tjänst som Ford Pro nyligen lanserat.

I klippet nedanför kan du se när jag buskör och aktiverar systemet:

Annons.

Komplett kupé

Ford E-Transit erbjuder också en hel del andra nyheter, jämfört med ”vanliga” Transit. I kupén sitter bland annat en ny större pek- och navigationsskärm på 12-tum, klimatanläggning, nyckelfri start och en roterande växelväljare där man väljer körriktning och kan aktivera enpedalsläget.

Precis som vanliga Transit har E-transit tre sittplatser i en 1+2-uppsättning. Förarsätet är elmanövrerat medan dubbelsätet manövreras manuellt.

I kupén hittar vi också inte mindre än sex stycken mugghållare, flera smarta förvaringsfack inklusive en hylla i taket. Helt unikt för E-Transit är ett 230-volts-uttag som finns mellan sätena i kupén.

Ford E-Transit får också ett ytbehandlat golv i lastutrymmet och två stycken 230-voltsuttag med en effekt på 2,3 kW vardera. Uttagen kan användas både under körning och när bilen står stilla.

Sammanfattning

Standarden och komforten i nya Ford E-Transit är hög. Räckvidden och hastigheten på snabbladdningen placerar den långt upp i segmentet. Lastförmågan får ses som god och tillräcklig för de flesta behoven.

Smarta lösningar som enpedalskörningen anpassad för transportsektorn och 230-voltsuttagen i lastutrymmen maximerar nyttjandet av den elektriska drivlinan.

Leveranserna av Ford E-Transit startar i år, med ett startpris på 619 900 kronor ex. moms.



Skriven av

Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.

Kommentera eller läs kommentarer

Senaste nyheterna

Eldrift

Om fyra år kommer Polestar 6, en kraftfull eldriven roadster med en motoreffekt på 650 kW och en räckvidd på mer än 600 kilometer....

Ellastbil

För ett par veckor sedan kom nyheten om att Tesla Semi är klar för leverans i år. Det blir en eldriven lastbil som ska...

Elbil

I veckan har många av de amerikanska biltillverkarna levererat en hel del nya koncept på elbilar. Skiftet till eldrift börjar även ta fort hos...

Annons

Följ oss på Facebook

Vårt nyhetsbrev

En gång i månaden skickar vi ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.

Annons

Mer läsning

Elbil

Ola Electric är ett ungt företag som rivstartat på den indiska marknaden genom att lansera eldrivna skotrar med enkel design och rejält med prestanda...

Eldrift

Tesla har tidigare i år öppnat upp flera av sina Supercharger-stationer för andra bilmärken i totalt tolv länder. Det har gett ett stort tillskott...

Elbil

Genom det eldrivna konceptet Vision 7S vill Skoda visa upp interiördesignen på märkets framtida elbilar. De första bilderna fick vi se redan i våras...

Elbil

Polestar har valt att sätta sitt eldrivna roadsterkoncept Polestar O2 i produktion. Det meddelar Polestar idag. Den kommer få namnet Polestar 6 och den...

Elbil

I toppskiktet av Mercedes lyxigaste elbilar finns sedanen Mercedes EQS. Den kompletterades senare med den minst lika lyxiga suven Mercedes EQS SUV. För den...

Elbil

Skoda kommer nu börja rulla ut en ny mjukvara till de som kör elbilen Skoda Enyaq. Mjukvaruversionen som fått namnet ME3 kommer erbjuda en...

Snabbladdare

I förra veckan visade kinesiska elbilstillverkaren mer av den kommande elsuven Xpeng G9. En av detaljerna som sticker ut med elbilen är snabbladdningen som...

Elbil

Amerikanska biltillverkaren Dodge tar nu klivet mot eldrift genom det eldrivna konceptet Dodge Charger Daytona SRT Concept. En helt eldriven variant av märkets klassiska...

Annons