Statistiken visar tydligt att eldrivna lätta lastbilar är på uppgång. I början av året mer än fördubblades nyregistreringarna av eldrivna lätta lastbilar. En tillverkare som stått vid sidan av och tittat på är Ford. Fram tills nu!
Nu kliver Ford in på den heta marknaden med helt nya eldrivna transportbilen Ford E-Transit. Med den nya modellen lanserar man ett erbjudande med en räckvidd som placerar den i de övre delarna av segmentet.
Ford har länge haft en ledande position inom transportbilar på både den svenska och europeiska marknaden. Framgångssagan har varit Ford Transit som för första gången kom 1965. Med nya E-Transit är man uppe i femte generationen vilken erbjuds både som skåp- och chassibil.
Provkört: Ford E-Transit 350 L3H2

Jag har haft tillfälle att provköra Ford E-Transit som i grunden delar komponenter i form av både batteri och elmotor med elbilen Ford Mustang Mach-E. Representanterna i samband med provkörningen påtalade dock att vissa modifikationer har gjorts till drivlinan för att optimera den bättre för tung last.
Skåpbilsvarianten av E-Transit kommer i både olika längd och höjd. Ford E-Transit 350 L3 H2 som jag körde är den minsta av varianterna. Den erbjuder ett lastutrymme som mäter 3 533 mm på längden, 1 784 mm i bredd och 1 786 på höjden. Lastförmågan anger Ford till 884 kg.

E-Transit har en elmotor på 135 kW (184 hk) och ett batteri på 68 kWh. Den officiella WLTP-räckvidden för 350 L3 H2 är upp till 257 kilometer enligt WLTP. Vid stadskörning räknar Ford med en räckvidd på 402 kilometer. Alltså fullt tillräckligt i en bransch där förare av den här typen av fordon i genomsnitt kör tio mil om dagen.
Snabbladdning är möjlig med upp till 115 kW vilket ska ge 15 till 80 procent på ungefär 35 minuter. För AC-laddning finns stöd för 3-fas 11 kW.
Behaglig och mjuk färd med smarta finesser

Den elektriska drivlinan gör E-Transit oerhört lätt och bekväm att köra. Elmotorn svarar direkt vid gaspådrag och accelerationen är mjuk utan växlar. Det ger en betydligt jämnare körning än i traditionella transportbilar med bensin- eller dieselmotor. Speciellt tacksamt blir det i stadstrafiken.
E-Transit har också fått ett läge för enpedalskörning vilket minskar behovet av att använda bromspedalen. Genom att lätta på accelerationspedalen bromsar bilen in och återför dessutom energin från bromskraften till batteriet. Men det finns en twist…
Enpedalskörningen är egentligen inte äkta enpedalskörning. Ford har nämligen anpassat den för transportsektorn. När du släpper pedalen helt stannar inte bilen helt och hållet. Istället kryper den framåt i 5 km/h, vilket ska göra det enklare att köra långsamt i terminaler och lagerbyggnader. För att stanna vid hastigheter under 5 km/h får man trycka på bromspedalen.
För att uppmana till att köra mer effektivt finns också Accelerationskontrollen som ger föraren en verbal upplysning när denne kör onödigt aggressivt. Toleransen kan fordonsägaren själv konfigurera. Fordonsägaren kan också se statistik, förbrukning och status kring bilen och alla körningar för att registrera avvikelser i en tjänst som Ford Pro nyligen lanserat.
I klippet nedanför kan du se när jag buskör och aktiverar systemet:
Komplett kupé
Ford E-Transit erbjuder också en hel del andra nyheter, jämfört med ”vanliga” Transit. I kupén sitter bland annat en ny större pek- och navigationsskärm på 12-tum, klimatanläggning, nyckelfri start och en roterande växelväljare där man väljer körriktning och kan aktivera enpedalsläget.

Precis som vanliga Transit har E-transit tre sittplatser i en 1+2-uppsättning. Förarsätet är elmanövrerat medan dubbelsätet manövreras manuellt.



I kupén hittar vi också inte mindre än sex stycken mugghållare, flera smarta förvaringsfack inklusive en hylla i taket. Helt unikt för E-Transit är ett 230-volts-uttag som finns mellan sätena i kupén.
Ford E-Transit får också ett ytbehandlat golv i lastutrymmet och två stycken 230-voltsuttag med en effekt på 2,3 kW vardera. Uttagen kan användas både under körning och när bilen står stilla.


Sammanfattning
Standarden och komforten i nya Ford E-Transit är hög. Räckvidden och hastigheten på snabbladdningen placerar den långt upp i segmentet. Lastförmågan får ses som god och tillräcklig för de flesta behoven.
Smarta lösningar som enpedalskörningen anpassad för transportsektorn och 230-voltsuttagen i lastutrymmen maximerar nyttjandet av den elektriska drivlinan.
Leveranserna av Ford E-Transit startar i år, med ett startpris på 619 900 kronor ex. moms.
Kommentera