Provkörning: Audi A6 Avant e-tron – en eldriven kombi med rätt känsla

Jag åkte till Åre för att sätta mig bakom ratten på nya Audi A6 Avant e-tron. En bil som känns både bekant och nyskapande på samma gång. Audi har äntligen lanserat en eldriven kombi, något som saknats på marknaden och som förhoppningsvis kan locka över de som behöver en rymlig bil men som nödvändigtvis inte vill gå över till SUV-segmentet.

Det första intrycket? A6 e-tron är riktigt snygg, och känns välbyggd och ger mig tydliga Audi-vibbar. Exteriördesignen är en höjdpunkt, och förmedlar ett kraftigt modernt intryck som samtidigt tar hänsyn till luftflödet kring bilen. Det är en stor bil, men inte klumpig. Faktum är att den känns som en klassisk Audi A6 Avant: Stabil och komfortabel.

En välkommen kombi för elbilsmarknaden

Kombin blir snyggt upplyst i skymning.

I samband med provkörningen hade jag möjlighet att byta några ord med Jörgen Wedefelt som är VD på Audi Sverige. Han var tydligt entusiastisk över lanseringen och spår att det här kommer bli en storsäljare i år. Audi A6 e-tron finns både som Avant och Sportback där kombin Avant kommer blir populärast. Svenska bilköpare har historiskt trots allt älskat kombibilar.

Testbilen jag körde var Performance-versionen, vilket innebär bakhjulsdrift och en motor på 270 kW. Den känns pigg, smidig och mer dynamisk än vad jag förväntade mig av en bil i den här storleken. För den som vill ha ännu mer kraft finns också Quattro-versioner med fyrhjulsdrift samt värstingvarianten S6 med den dubbla systemeffekten.

Körkänsla och interiör

Jag gillar att Audi har vågat ta ett steg bort från SUV-trenden. Sådana här lägre bilar är effektivitetsmässigt det vettiga valet. Men sitthöjden är något högre än i den traditionella A6:a vilket beror på att det ligger ett batteripaket i golvet.

I kupén möts jag av en modern och genomtänkt interiör. Skärmarna är snyggt integrerade, och det finns en bra balans mellan digitala funktioner och fysiska reglage. Mittskärmen är överskådlig, bra placerad och responsiv, och föraren har också en dedikerad skärm bakom ratten. Det finns också en passagerarskärm som kan begränsa betraktningsvinkeln och därmed dölja den från föraren, perfekt när passageraren vill kolla på film utan att störa föraren.

Här sitter jag bra.

Bilen är bred och rymlig fram och passar även någon med min längd på 191 centimeter. Baksätet är lite trängre, men har gott om plats för familjens yngre medlemmar. Det blir en bra familjebil. Bagageutrymmet är fyrkantigt och välplanerat, utan onödiga skrymslen som äter upp lastutrymmet precis som det ska vara i en kombi. Fram finns också en liten praktisk frunk.

Räckvidd och laddning – klarar den fjällen?

Audi A6 e-tron erbjuds med två storlekar på batteriet där vi i Sverige antagligen kommer fastna för det större. Performance-modellen som jag körde hade det större batteriet på 100 kWh vilket ger bilen en räckvidd på 72 mil (WLTP). Det är imponerande och borde räcka gott och väl för långresor, till exempel på en tur upp till fjällen.

Provkörningen gick genom trakterna runt Åre och det känns verkligen som rätt miljö för en sådan här bil. Detta är en eldriven kombi som klarar långa distanser utan att behöva laddas alltför ofta. Det är precis vad många familjer letar efter.

När det väl är dags att ladda går det dessutom snabbt. A6 e-tron bygger på PPE-plattformen som också ligger till grund för Audi Q6 e-tron och Porsche Macan som är två elbilar som redan bevisat sina förmågor vid snabbladdarna. Laddeffekten är upp till 270 kW vid 800 volt och att ladda från 10 till 80 procent tar 21 minuter. Det är riktigt bra för en elbil i den här klassen.

Slutsats – en framtida storsäljare?

Efter en stund bakom ratten känns Audi A6 Avant e-tron som ett klokt och välavvägt alternativ för den som vill ha en rymlig och praktisk elbil. Den är stabil, komfortabel och har en imponerande räckvidd. Att den dessutom laddar snabbt blir bara en fin bonus.

För min del är det just kombiformatet och den balanserade körupplevelsen som gör bilen extra intressant. Det är glädjande att Audi fortfarande satsar på denna typ av karossformat – och jag tror att den kan bli en succé.

Basmodellen av A6 Avant e-tron börjar på 719 000 kronor. S-line Performance-modellen som jag körde har ett grundpris på 859 000 kronor.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.