Den kinesiska biljätten BYD växer sig allt starkare och har utöver att sälja väldigt många bilar också börjat etablera nya bilmärken. Nu tar man tagit ett stort sådant kliv i Europa i samband med designveckan i Milano och introducerat det nya premiummärket Denza.
Precis som Toyota har Lexus vill BYD bryta ut lite finare och mer exklusiva modeller under ett nytt varumärke. Nu har BYD visat upp den första modellen: Denza Z9 GT och jag bjöds in på den globala världspremiären i Milano och fick dessutom möjlighet att uppleva bilen på nära håll och ge mig ut på testbanan.
Denza Z9 GT är en gran turismo-modell som ska paketera lyx med god komfort och en hel del teknik. Denza har lagt många ingenjörstimmar på det nya märket.

– Denza-produkterna är tio gånger bättre än konkurrensen. Vi har massor av unika funktioner som de traditonella biltillverkarna saknar. BYD har teknik och design, sa Stella Li, vice-VD för BYD under premiären.
Z9 GT är en stor bil. Den mäter 5180 mm i längd, är 1990 mm bred och bara 1500 mm hög. Hjulbasen är dessutom på hela 3100 mm.

Den elektriska drivlinan består av en 800 volts-arkitektur vilket innebär ultra snabb-laddning. Battericellerna sitter direkt integrerade i karossen, det ska ge ett robust chassi och har varit direkt avgörande för att Denza ska ha kunnat stoppa in tre motorer och nästan 1000 hk.
Även om Denza inte bekräftat de europeiska specifikationerna så kan vi få en föraning om vad som komma skall genom att kika på de kinesiska specifikationerna.
Drivlinan består alltså av tre elektriska motorer. En fram, och två bak som levererar totalt 952 hk. Bilen klarar 0 till 100 km/h på hissnande 3,4 sekunder. I bilen sitter ett batteri på 100 kWh som ska leverera 630 km enligt den mycket generösa kinesiska körcykeln CLTC.
De första leveranserna ska starta i november, då i ett helt elektriskt utförande. Senare kommer också en hybrid.

Denza har tagit sig an en rejäl utmaning och det är att utmana de mest exklusiva och etablerade premiummärkena på marknaden. Men under evenemanget kunde representanterna aldrig riktigt förklara vem kunden i Europa kan tänkas vara.
Saker går helt enkelt fort framåt, och man har inte riktigt tänkt klart kring alla strategier, sa en representant lite informellt under middagen. Satsar gör man, och det rejält. Denza Z9 GT ska kosta runt miljonen, och då ska man vara betydligt billigare än motsvarande specade bilar hos konkurrenterna.
Efter en svängom bakom ratten på Denza Z9 GT så känner jag mig inte helt övertygad. Visst komforten är god och bilen kändes trygg. Men designen är inte vinnande och Denza fokuserade denna gången alldeles för mycket på teknik och skojiga saker – och inte så mycket med att övertyga om vad det är som gör att detta är nästa E-Klass.
Det ska väl tilläggas att de bilarna vi körde var förseriebilar och de två dagarna endast skulle ge en försmak. Mer organiserade provkörningar med mer tekniskt färdiga bilar och bilar framtagna för den europeiska marknaden kommer ske längre fram. Tills dess kanske man då också hunnit lista ut hur man ska utmana det finaste från Mercedes, Porsche eller BMW.
Kommentera