Provkörd: Iveco eDaily är en eldriven lätt lastbil med modulärt batteripaket

Under hösten har Iveco visat upp sin serie med eldrivna lätta kommersiella fordon. Satsningen går under namnet Iveco eDaily och här ingår både skåpbilar och flexibla chassibilar.

Iveco eDaily tar till en rad smarta lösningar. Bland annat ett modulärt batterisystem som gör det möjligt att anpassa batterikapaciteten efter behov. På vis kan man undvika att åka runt med onödigt stora och tunga batterier och istället få en högre lastkapacitet.

Jag hade möjlighet till att ge mig ut på en kortare provkörning i en Iveco eDaily under 45 minuter på Turins gator. Den varianten jag körde var av typen chassibil med ett flak. Kan det vara den perfekta elbilen för anläggningsverksamheten?

I eDaily-serien finns alltså både som transportbil, och chassibil som kan utrustas med flak eller större skåp. En extra elmotor på 15 kW kan driva påbyggnader som kranar eller kylning. Strömmen kan antingen plockas direkt från batteriet eller från elnätet när lastbilen står ansluten vid en laddare.

eDaily med kylaggregat. Här drivs aggregatet genom strömförsörjningen.

Iveco eDaily kan AC-laddas med upp till 22 kW och snabbladdning är möjlig med upp till 80 kW. Snabbladdningen ska ge 100 kilometer på ungefär 30 minuter.

Modulära batterier

Det är just dock det modulära batteriet som gör eDaily riktigt intressant och unik. Iveco bygger modulerna själva genom sitt koncernbolaget FPT. En modul har en kapacitet på 37 kWh. Det är möjligt till att montera upp till tre moduler i en bil.

Med två moduler är den totala batterikapaciteten 74 kWh och då finns ett utförande som får totalvikten 3,5 ton vilket gör det möjligt att köra på ett vanligt B-körkort. Räckvidden är då 235 km. Motsvarande variant med en batterimodul får en räckvidd på 120 kilometer.

En batterimodul.

Växlar man upp till tre moduler (111 kWh) är räckvidden 300 kilometer, men totalvikten för fordonet blir då 4,25 ton vilket ställer andra körkortskrav. Vid stadskörning beräknas räckvidd upp till 400 kilometer.

Det är möjligt att lägga till eller ta bort batterier under hela bilens livslängd. Den modulära lösningen ska göra det möjligt att optimera lastkapaciteten, räckvidd och kostnaderna utifrån en verksamhets faktiska behov.

Körning

EDaily med två eller tre batterier har en motoreffekt på 140 kW (191 hk) vilket är fullt tillräckligt för att driva fordonet framåt vid maxlast. Fordonet jag körde var lastad maximalt för att nå vikten 3,5 ton. Den elektriska motorn var tillräckligt stark för att hänga med i Turins hektiska trafiktempo. Som alltid med elektriska drivlinor var körningen tyst, färden mjuk och gaspådraget direkt.

Iveco har också utvecklat en drivlina med ett system för adaptiv vridmomenthantering. Systemet anpassar automatiskt det tillgängliga vridmoment efter hur mycket fordonet är lastat. Det ska ge bättre energieffektivitet, minska slitage på däck och ge bättre körkomfort. En boost-funktion kan också ge extra kraft under kortare perioder.

Tre körlägen finns tillgängliga: Natural, Power och Eco. Precis som namnen antyder prioriterar de antingen mer kraft eller mer återhållsam körning för att bevara energin.

Bromskraftregeringen finns i tre nivåer, Standard, One Pedal och Sailing. Läget med enpedalskörning sänker dock inte hastigheten till helt stillastående – utan bilen rullar fortfarande långsamt framåt. Något som verkar vara praxis på många transportbilar.

Robust interiör

Interiören i Iveco eDaily är enkel med tåliga material vilket lämpar sig väl för segmentet. Vissa inslag som ett tändningslås och en färdriktningsväljare modell större avslöjar att eDaily är baserad på sitt förbränningsmotordrivna syskon Daily.

I kupén finns gott om förvaringsfack både i dörrar, instrumentpanelen och en hylla i taket. Något som definitivt är ett skallkrav i segmentet. Under passagerarstolarna rymmer sig en stor förvaringsbox.

Förarstolen är också dämpad, vilket bidrar till ökad komfort. Något jag var tacksam för, då färden gick genom slitna och stundtals dåliga vägar. På det stora hela hanterade bilen det utmanande vägunderlaget väl.

Ett bekymmer var möjligtvis att kupén kan uppfattas som något trångt. Speciellt för mig som är 191 centimeter. Jag får plats och kan sitta bra, men hade gärna önskat lite mer utrymme framför mig för att komma en liten bit längre ifrån pedalerna och ratten.

Uppkopplad och modern

Iveco eDaily är också fullt uppkopplad. En mycket komplett och välutvecklad app gör det möjligt för föraren att förvärma kupén, planera laddning men också att planera rutter och följa upp sin körning.

Ombord finns också en integration med Amazon Alexa, kallad Iveco Driver Pal, som erbjuder fullt intregerad röstyrning. Här är det möjligt att fråga efter närmaste laddstationen, status på fordonet, styra klimatanläggningen och mycket annat.

För fordonsägaren erbjuder Iveco också en rad system, så att logistikchefen ska kunna hålla full koll på hela sin fordonsflotta i form av energiförbrukning, körstilar, batterinivåer och allmän status.

Säljstart i november

Säljstarten för Iveco eDaily är satt till november. De första leveranserna ska komma nästa år. Ännu finns inga svenska priser tillkännagivna.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.