Volkswagen har stora skor att fylla när de nu lanserat sin eldrivna kombi Volkswagen ID.7 Tourer. I Sverige älskar vi våra kombibilar och en bra kombi ska ha plats för hela familjen, packning och dessutom fungera på långresor utan något gnäll.
Jag begav mig till trakterna runt Norrtälje för att sätta både Volkswagen ID.7 Tourer Pro S och ID.7 Tourer GTX på prov. Detta är två distinkta versioner av Volkswagens senaste tillskott i elbilssegmentet. Den ena leder räckviddsligan och den andra har fyrhjulsdrift.
Räckvidd eller prestanda?

Volkswagen ID.7 Tourer Pro S sticker ut med en imponerande räckvidd på 68 mil (WLTP) genom ett batteri på 86 kWh. En motor på bakaxeln med en effekt på 210 kW (286 hästkrafter) tar bilen från 0-100 km/h på 6,7 sekunder. Det räcker gott och väl för den som söker en bil som prioriterar energieffektivitet framför sportighet.

Den långa räckvidden gör det möjligt att köra långt utan att behöva ladda ofta, men när det väl är dags att ladda klarar ID.7 Tourer upp till 200 kW vid snabbladdare och att ladda från 10 till 80 procent ska vara möjligt på 26 minuter. En ruttplanerare och Plug & Charge gör långresorna enkla och friktionsfria. Vid hemmaladdning är det 11 KW AC som gäller.
Trots sin storlek på nästan fem meter upplevs ID.7 Tourer Pro S som lätt att köra. Styrningen är mjuk och bilen är tydligt byggd med ett fokus på komfort.

I andra änden av spektrat finns Volkswagen ID.7 Tourer GTX som är betydligt sportigare och dessutom fyrhjulsdriven. En total motoreffekt på 250 kW (340 hk) ger en pigg kombi som klarar sprinten 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder.
WLTP-räckvidden kortas dock ner med tio mil till 57 mil. En siffra som ändå borde vara fullt tillräcklig för de flesta, och i kombination med samma snabba laddningsmöjligheter och smarta ruttplanerare som i Pro S så blir det liksom inte ett problem.
Om Pro S kan beskrivas som behaglig att köra så är GTX-varianten betydligt mer på sin spets. Den levererar och bjuder in till en desto mer aktiv körning, och för den som uppskattar mer kraft och lite hårdare styrning men samtidigt det praktiska formatet som en kombi erbjuder så är GTX mer rätt.
GTX är helt enkelt lite roligare. Dessutom kompletteras den av sportigare designdetaljer, både interiört och exteriört.
Med fokus på det praktiska

Volkswagen ID.7 Tourer har fått en prydligt ombonad interiör med fokus på det praktiska. Förarmiljön är avskalad men har ändå all typ av tänkbar funktionalitet som kan efterfrågas inom räckhåll i en modern bil.

Min favorit är den minimalistiska instrumenteringen som ligger dold i instrumentbrädan. Det bidrar till det avskalade samtidigt som funktionaliteten med det viktigaste finns framför oss. Jag tycker den bidrar till en ett ombonat lugn bakom ratten.
Central sitter den stora pekskärmen som numera har ett snabbt och responsivt system med logisk menystruktur. Just mjukvaran är en grej som Volkswagen bara blir bättre, och bättre på efter en kämpig start. För att underlätta elbilslivet under långresor finns där numera också en välfungerande ruttplanerare som känns komplett – och som automatiskt förvärmer batteriet inför laddstoppet.

Sittkomforten i ID.7 Tourer är god med sköna och ergonomiska säten. Reglage och andra bekvämligheter finns inom räckhåll och på platser som man förväntar sig.

Baksätet är utan tvekan ett av de mer rymliga i segmentet jämfört andra populära familjebilar. Här finns det gott om benutrymme även som lång. Golvet är helt plant och här finns alla tänkbara bekvämligheter som egna klimatreglage, USB-C-uttag och mugghållare.

Hoppar vi ytterligare ett snäpp bakåt når vi det praktiska bagaget som är imponerande kvadratiskt med en lastlängd på 1074 mm och en bredd på 1000 mm mellan hjulhusen. Här ryms 545 liter upp till baksätets överkant, eller 605 liter om baksätet ställs mer upprätt.

Fäller vi den bakre raden helt och hållet är lastvolymen 1714 liter och lastlängden 1948 mm. ID.7 Pro S får dra upp till 1,2 ton på dragkroken (efter en dispens på 200 kg) och GTX får dra upp till 1,4 ton med motsvarande dispens.
Priserna
Priserna för Volkswagen ID.7 Tourer börjar på 645 700 kronor men i Sverige pushar Volkswagen speciellt hårt för utrustningspaketet Edition. Dessa inkluderar en hel del tillval – och gör bilarna betydligt mer kompletta. ID.7 Tourer GTX Edition startar på 699 000 kronor och ID.7 Tourer Pro S Edition börjar på 673 900 kronor.
Summering

Båda modellerna erbjuder en bra paketering för att bli en vettig kompanjon i familjelivet. Valet mellan dem landar i om man prioriterar räckvidd och komfort (Pro S) eller prestanda och sportighet (GTX). Jag är helt övertygad om av Volkswagen ID.7 Tourer GTX kommer att bli storsäljaren – och det är också något som Volkswagen Sverige rent försäljningsmässigt också redan nu kunnat bekräfta.
Efterfrågan på fyrhjulsdrift och den högre dragkapaciteten är helt enkelt något som väger upp framför den absolut längsta räckvidden. Med en WLTP-räckvidd på 57 mil når GTX ändå tillräckligt långt – uppåt 70 mil är inget måste.
ID.7 Tourer Pro S sticker däremot ut med en betydligt lugnare framtoning, och ger enligt mig en mjukare färd och högre komfort – samtidigt som räckvidden blir bland de längsta på marknaden idag. Detta är kanske perfekt för familjer och förare som prioriterar lång räckvidd och energieffektivitet.
Sammanfattningsvis erbjuder Volkswagen ID.7 Tourer Pro S och GTX en balanserad mix av räckvidd, utrymmen och en helt ny upplevelsenivå i ett segment som är värt att göra trendigt igen. I Sverige gillar vi lagom och ID.7 Tourer är som helhet en ganska bra lagom kombi.
Kommentera