Produktionsstart för elbilen BMW iX1 – kommer öka BMW:s elbilsvolymer

BMW har startat produktionen av elbilen BMW iX1. Det är BMW:s minsta eldrivna modell, som placerar sig strax under BMW iX3 i storleksordningen. BMW spår att den nya modellen kommer ge en rejält boost till försäljningsvolymerna i det eldrivna segmentet.

Produktionen sker i Regensburg i Tyskland. Produktionsstarten markerar också en milstolpe: Nu producerar BMW elbilar vid samtliga av sina tyska anläggningar.

Anläggningen ingår också i BMWs nya strategi iFACTORY. Fabriken är kartlagd digitalt och genom digitala verktyg kan BMW planera och övervaka flöden vilket ska effektivisera produktionen. Fabriken använder också kameror med AI-stöd som kan kvalitetsgranska bilarna som produceras.

I anslutningen till fabriken finns också en monteringslina för batteripaket – något som ska förenkla transportflödet av komponenter.

– Den nära kopplingen mellan komponent- och fordonstillverkning är en del av vår strategi. Vi tog vår nya monteringslinje för högspänningsbatterier i bruk i oktober. Nu förser vi den närliggande fordonsfabriken med högspänningsbatterier till BMW iX1, säger Markus Fallböhmer, chef för batteriproduktion på BMW Group.

BMW iX1 får fyrhjulsdrift och de två motorerna har en samlad effekt på 200 kW (272 hk). Genom ett boostläge kan den tillföra ytterligare 30 kW vilket ger en total effekt på 230 kW (313 hk). Sprinten 0 till 100 km/h ska den klara på 5,7 sekunder. Fyrhjulsdriften ska garantera ”överlägset grepp och stabilitet i alla situationer”.

I Sverige kostar BMW iX1 från 610 000 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.