Produktionen av Volkswagen ID.5 igång – nu tillverkar VW bara elbilar i Zwickau

Volkswagen presenterade i slutet av förra året elbilen ID.5 vilket är Volkswagens tredje modell på MEB-plattformen. Närmast kan den beskrivas som en coupévariant av 2021-års bäst säljande elbil Volkswagen ID.4.

Idag startar officiellt tillverkningen av Volkswagen ID.5. Till Sverige kommer den i två varianter: bakhjulsdrivna ID.5 Pro Performance och fyrhjulsdrivna och kraftfullare ID.5 GTX. Tillverkningen av modellen sker i Volkswagens fabrik i tyska Zwickau.

Produktionsstarten är också Volkswagens sista pusselbit i att helt ställa om den klassiska fabriken till att enbart tillverka elbilar. Nu tillverkar fabriken elbilar från Volkswagen, Audi och Cupra. Omställningen tog ungefär 26 månader.

– Tillverkningsstarten för ID.5 och ID.5 GTX markerar den framgångsrika omställningen av Zwickau-fabriken på produktsidan. Vårt fokus nu, beroende på hur halvledarsituationen förändras, är att uppnå full kapacitet. I år siktar vi på att överträffa de 180 000 bilar som Volkswagen Sachsen byggde 2021, säger Stefan Loth, styrelseordförande i Volkswagen Sachsen.

Volkswagen tillverkar idag tre modeller i fabriken. Dessa är Volkswagen ID.3, ID.4 och nu då ID.5. Audi tillverkar Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron. Från Cupra tillverkas det sportiga ID.3-syskonet Cupra Born. Totalt sex stycken modeller. Den totala tillgängliga produktionskapaciteten är över 300 000 bilar om året. Det gör fabriken till den, för närvarande, mest effektiva elbilsfabriken i Europa.

– Att gå över till elbilstillverkning var precis rätt beslut för fabriken i Zwickau. Efterfrågan på våra modeller blomstrar och våra teams jobb kommer att vara säkra under många år framöver, säger Jens Rothe, ordförande för företagsrådet på Volkswagen Sachsen.

Om Volkswagen ID.5

Den kraftigaste modellen Volkswagen GTX levererar upp till 299 hästkrafter. Sprinten 0-100km/h ska den klara på 6,3 sekunder. Vill man ha en lite mer lugn modell som istället prioriterar räckvidd ska man välja Volkswagen ID.5 Pro. Den är bakhjulsdriven och levererar 204 hästkrafter. De båda är utrustade med ett batteri på 77 kWh och en räckvidd på 522 kilometer respektive 488 kilometer.

De svenska priserna inleds på 549 900 kronor för ID.5 Pro och för fyrhjulsdrivna GTX ligger grundpriset på 609 900 kronor. Leveranserna ska starta under andra kvartalet av 2022.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.