Produktion av Volkswagen ID.7 startade idag vid Volkswagens bilfabrik i tyska Emden. Den nya elbilen är märkets nya flaggskepp som bland annat ska imponera med en lång räckvidd på upp till 700 kilometer.
Inför ett pressuppbåd markerade Volkswagen-chefen Thomas Schäfer produktionsstarten:
– Dagens produktionsstart av ID.7 är en viktig milstolpe för vår omställning. Med ID.7 når vi nästa nivå inom elektromobilitet. Redan 2026 kommer vi att erbjuda den bredaste portföljen i branschen, sa Thomas Schäfer.

Volkswagen ID.7 kommer i ett strömlinjeoptimerat format som ska säkerställa en låg energiförbrukning och lång räckvidd. Elbilen får en luftmotståndskoefficient på 0,23 cd. Utöver den hala karossen introducerar ID.7 också en ny och betydligt mer effektiv elmotor till ID-familjen.
Den nya elmotorn i ID.7 är kapabel till att leverera upp till 210 kW (286 hk) i effekt med ett maximalt vridmoment på 550 Nm. ID.7 ska preliminärt klara 0 till 100 km/h på 7 sekunder med en toppfart på 180 km/h.
Den längre räckvidden på 700 kilometer tillskrivs ett batteri på 86 kWh. I ett utförande med ett mindre batteri på 77 kWh blir räckvidden istället 615 kilometer. Snabbladdningen kommer få en maximal effekt på 200 kW, men hur snabbt det kommer gå att ladda från 10 till 80 procent har VW inte avslöjat.

Volkswagen har ännu inte presenterat några svenska priser för Volkswagen ID.7, men säljstarten är planerad till andra halvan av detta året, med lansering under fjärde kvartalet.
Tillverkningsanläggningen i Emden blir den nya huvudfabriken för ID.7. För närvarande kommer bara ett dussintal ID.7 rullat ut från fabriken per dag, men produktionen ska öka. I början av 2024 kommer produktionen skalas upp till 200 till 300 fordon om dagen enligt, tyska medier. Vid sidan av produktionen i Emden ska ID.7 också byggas i Kina.
Kommentera