Produktionen av BMW i5 har startat

BMW har nu rullat igång produktionen av sin nya elbil BMW i5. Bilmodellen som tillverkas i Dingolfing, Tyskland är en särskilt viktig volymmodell för BMW och kompletterar syskonmodellerna BMW i7 och BMW i4.

Efterfrågan på BMW:s elbilar har varit högre än vad tillverkaren själv förutspått. Något som fabrikens produktionschef Milan Nedeljkovic adresserade under invigningen:

– Vi förväntade oss i början av året att orderingången i Europa skulle minska, men det utvecklades åt motsatt håll, sa Milan.

BMW i4 är utrustad med ett batteri på 81,2 kWh som ska ge en räckvidd på upp till 585 kilometer (WLTP). Först att rulla ut från produktionsanläggningen är basmodellen i5 eDrive40 som blir bakhjulsdriven med en motor på 250 kW (349 hk) och en toppfart på 193 km/h. Den får dessutom en dragkrok som får dra 1500 kilo.

BMW har fokuserat särksilt på att optimera laddkurvan vid snabbladdning. Den maximala snabbladdningseffekten är på 250 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska ta 30 minuter. Det innebär att det under optimala förhållanden ska vara möjligt att ladda på med 156 kilometer på 10 minuter. Modellen har också som första BMW stöd för Plug & Charge. AC-laddning har en effekt på 11 kW.

Senare i sommar startar också produktionen av en prestandaversion av BMW i5. Den får namnet BMW i5 M60 xDrive och levererar en motoreffekt på 442 kW (601 hk) och ska klara 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. Toppfarten är autobahn-vänliga 230 km/h.

I Sverige kostar i5 eDrive40 från 815 000 kr och toppmodellen i5 M60 har fått en prislapp på 1 257 000 kr. Till våren kommer också BMW i5 som en kombi.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.