Priskrig i Kina: Geelys nya mini-elbil kostar under 60 000 kronor

Det är tuff konkurrens om elbilar på den kinesiska marknaden. Nu ska priserna pressas, och det innebär också att ett segmentet med små billiga elbilar växer fram, samtidigt som priserna sjunker. I dagarna har Geely presenterat Panda Mini EV som är märkets nya minsting.

Den kompakta elbilen som mäter 3065 mm i längd, 1522 i bredd och 1600 mm på höjden med en hjulbas på 2015 mm har plats för upp till fyra personer. Modellen lanserades för första gången 2022, men kommer nu med en rad förbättringar.

Geely Panda Mini EV är nu utrustad med ett batteri på 17 kWh och kan leverera upp till 200 kilometer i räckvidd, uppmätt enligt den generösa mätstandarden CLTC. Batteriet laddas upp med AC-laddning på 22 kW och att ladda batteriet helt fullt tar 68 minuter. Motorn är på 30 kW (40 hk).

Trots ambitionen att pressa priserna är Panda Mini utrustad med backstartshjälp, servostyrning, ABS-bromsar, antispinn och krockkudde samt fäst för barnstol. Priset för bilen startar på strax under 60 000 kronor (39 900 RMB), vilket kan jämföras med den förra generationen som kostade strax över 80 000 kronor.

Den nya typen av billigare elbilar som lanseras i Kina gör eldriven mobilitet tillgänglig för fler. Det är intressant hur snabbt framåt utvecklingen har gått på världens snabbast växande elbilsmarknad. Inget liknande finns idag i Europa.

Specifikationerna för Panda Mini EV är inte helt olika den första generationen Volkswagen e-Up som lanserades för 10 år sedan. E-Up var visserligen 40 centimeter längre, men hade ett batteri på 18,7 kWh, en räckvidd på 185 kilometer och kostade i Sverige 266 000 kronor när den lanserades. Idag kosta Sveriges billigaste elbil 350 000 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.