Tekniska framsteg ger elbilsbatterier med en högre energitäthet samtidigt sjunker priset på råvarorna. Det kommer spela en betydande roll i ett pressa ner priset på elbilsbatterier. Det skriver Goldman Sachs Research i en ny rapport.
Det genomsnittliga globala batteripriset sjönk från 153 dollar per kilowattimme 2022 till 149 dollar 2023. Innan slutet av detta året förväntar sig Goldman Sachs Research att det kommer sjunka till 111 dollar. Priserna kommer sedan fortsätta falla.
– Våra forskare förutspår att de genomsnittliga batteripriserna kan nå 80 dollar per kWh till 2026, vilket motsvarar en minskning med nästan 50 procent från 2023. Det är en nivå där elbilar skulle uppnå ägarkostnadsparitet med bensindrivna bilar i USA på en osubventionerad grund, skriver Goldman Sachs i en rapport.

Budgetbatteri duger för fler
Den ledande batteritekniken idag är litiumbaserad med en nickelkemi som grund. Dessa står för runt 60 procent av marknaden. Efter det kommer den billigare LFP-typen, så kallade järnbaserade batterier, också ett litiumbaserat batteri. De står för runt 35 till 40 procent av marknaden. Den tredje är den nya tekniken natriumjonbatterier som tillverkas i mycket liten skala.
Under en tid framåt kommer dagens befintliga litiumbaserade batterikemier att bli bättre, tåligare och billigare. Den heliga graalen inom branschen är så kallade solid state-batterier men i takt med att dagens batterier blir bättre kommer det bli svårare för nyare och dyrare tekniker att få fäste om marknaden.

Framåt spår Goldman Sachs att LFP-batteriet som först sågs som ett tungt och billigt budgetalternativ kommer att få en betydligt större del av marknaden. Även dessa har blivit avsevärt bättre under de senaste åren.
– Vi har faktiskt höjt våra förväntningar på att LFP-batterier ska öka sin marknadsandel från 41 procent av marknaden till 45 procent 2025, med avancerade nickelbatterier som fortsätter att dominera den högre energikonkurrensen, summerar Goldman Sachs.
Kommentera