Titt som tätt snubblar jag över rubriker eller ser kommentarer om att det skulle vara så otroligt dyrt att försäkra elbilar. Och speciellt när det kommer till helförsäkringar. Elbilsägarna kommer bli ruinerade när vagnskadegarantin löper ut. Det är som om en del försöker sprida värsta skrämselpropagandan.
När jag nu i sommar tog klivet från en halvförsäkring till en helförsäkring så förväntade jag mig faktiskt att det skulle svida en del. Min elbil har ju ändå 490 hästkrafter enligt Transportstyrelsen.
Jag hade sett påståenden om att jag kunde förvänta mig allt från 20 000 till 40 000 kronor per år. Lägg där till att jag betalar för extra mil (2000 mil/år), och vill ha tryggheten av både självriskreducering och hyrbil. Frågan var om det ens var motiverat att ha kvar bilen efter tre år.
Nej, jag fick snarare en prischock. En helförsäkring på min Tesla Model 3 Long Range kostar mig 11 935 kronor per år. Långt ifrån skräckrubrikerna om det fyrdubbla. Knappt en tusenlapp i månaden med andra ord. Då har jag visserligen både samlingsrabatt och en rabatt för att jag har rätt bank. Men det är helt enligt spelreglerna.
Då uppstår så klart tanken, vad kostar andra elbilar att försäkra? Om jag halverar motoreffekten så finns de första årsmodellerna av Renault Megane E-tech och Kia EV6 att välja på. Om jag vill helförsäkra en sådan så är jag nere på ungefär 6500 kronor per år. Det är billigare än dieseldroskan med 180 hästkrafter jag körde innan jag började köra elbil.
Men det är klart att jag också kan driva upp försäkringskostnaden om jag så vill. En tre år gammal Audi e-tron 55 skulle kosta mig 19 500 kronor per år i helförsäkring. Eller så väljer jag en tidig generation av Sveriges mest sålda elbil, en Tesla Model Y som för mig kostar ca 15 000 kronor per år i helförsäkring.
Det gäller att inte tro på alla skräckrubriker om att elbilar skulle vara onormalt dyra att försäkra. Det är inte så generellt. Premien ställs i proportion till bilens motoreffekt, värde, körsträcka, underhåll- och reperationskostnader men också hur länge ägaren haft körkort eller var den bor. Högst rimliga faktorer.
Trots allt, det ligger just nu en riktigt läcker Porsche 911 Carrera 4S (bensinbil) ute på Blocket med ungefär lika många hästar som min Tesla. Men en helförsäkring på den skulle kosta mig hiskeliga 59 855 kronor per år – det beror antagligen inte uteslutande på drivlinan.
Kommentera