För en vecka sedan släppte Nissan nya teaserbilder på den tredje generationen Nissan Leaf. De visade en coupésuv med ett utlovat fokus på aerodynamik och energieffektivitet. Nu släpper Nissan nya detaljer om de tekniska bitarna inför den stundande premiären.
Nissan Leaf har fått en omfattande teknisk uppdatering. Den helt nya modellen bygger på CMF-EV-plattformen och är först ut med Nissans nya 3-i-1-elektriska drivlina. Ett kompakt drivsystem som väger mindre och kommer leverera upp till 160 kW i motoreffekt.

För att förbättra upplevelsen har Nissan bland annat gett Leaf en ny multilänk-bakaxel, ökad karossstyvhet och förbättrad styrning. Trots större hjul har vändradien minskat till 5,3 meter, vilket ger bättre smidighet i stadstrafik.
– Det helt nya Leaf kommer leverera en responsiv, mjuk och självsäker körupplevelse. Alla delar är optimerade för att premiera effektivitet, berättar Richard Candler, vice-vd för globala produktstrategier.
Tekniska innovationer som en ny värmeåtervinningsfunktion tar tillvara på spillvärmen från ombordladdaren för att värma batteriet och förbättra effektiviteten i kallt väder.
Nissan säger också att man prioriterat komforten i kupén. Den nya interiören ska ge en mer rymlig känsla, samtidigt som ljudnivån sänkts ytterligare jämfört med föregående generationen Leaf.
– För många kunder kommer detta vara deras första elbil någonsin, och vi vet att självsäkerheten bakom ratten kommer vara den huvudsakliga anledningen till att köpa den här bilen, summerar Candler.
Relaterad läsning: En första smygtitt på nya Nissan Leaf: ”Ett trovärdigt alternativ till bensinbilar”.
Kommentera