Volkswagen ID.7 Tourer får fyrhjulsdrift i GTX-utgåva

Den nyligen lanserade eldrivna kombin Volkswagen ID.7 Tourer kompletteras nu av en fyrhjulsdriven konfiguration. Volkswagen lanserar ID.7 GTX Tourer och därmed den mest kraftfulla Volkswagen-kombin någonsin.

Drivlinan består av en bakre motor på 210 kW och en främre motor på 80 kW. Tillsammans kan de leverera en total uteffekt på 250 kW (335 hk) uppger Volkswagen. GTX-versionen kännetecknas av nya stötfångare, nya 20-tums aluminiumfälgar, upplysta Volkswagen-logotyper och en uppgraderad interiör.

Precis som fokuset för de tidigare varianterna ska även ID.7 GTX Tourer vara utformad för att lämpa sig för längre resor och distanser. Ett nytt större batteri på 86 kWh ska levererar upp till 625 kilometer i räckvidd på en laddning.

När det sedan är dags att snabbladda för att fortsätta resan kan det göras med en maximal DC-effekt på 200 kW. Det ska vara möjligt att ladda från 10 till 80 procent på under 30 minuter. AC-laddningen är på 11 kW.

Volkswagen ID.7 Tourer GTX har plats för fem personer. Bagaget lastar 605 liter, och upp till 1714 liter vid fällda säten. Med fyrhjulsdriften 4Motion utökas också dragvikten och det ska vara möjligt att dra 1400 kg.

För att hantera den högre effekten hos GTX-drivlinan har Volkswagen också förstärkt bilen, den får ett mer sportigt progressivt styrsystem som standard, och som tillval erbjuds den adaptiva chassikontrollen DCC. En perfekt balansering mellan hög komfort och sportig prestanda, lovar Volkswagen.

Designinslag i GTX-stuk

ID.7 Tourer GTX i färgen Kings red metallic.

Med introduktionen av GTX har ID.7 Tourer också fått en del visuella förändringar för att framhäva bilen och ge den en mer sportig framtoning. Många designinslag som svarta GTX-emblem, sidospeglar och tak för att nämna några detaljer.

Bilen får dessutom en ny front med GTX-signumets vinklade varselljus som pekar in mot nosen av bilen. Luftintaget fram bär Volkswagens ”honeycomb”-mönster som introducerades med ID-serien. Fronten kommer också lysas upp av en upplyst VW-logga som standard.

På baksidan av ID.7 GTX Tourer finns också en rad unika GTX-detaljer. Bland annat sträcker sig samma Honeycomb-mönster från fronten ut sig längs med hela bilens bakre stötfångare, och en sportig diffusor åtskild av en röd reflekterande remsa fungerar som ett avslut mot marken. Även logotypen bak är upplyst, i rött.

De nya 20-tums lättmetallfälgarna Skagen särskiljer GTX-modellen från de andra ID.7-modellerna.

Även interiört har Volkswagen försökt skapa en balans mellan komfort och sport. Ergonomiska säten med en GTX-specifik design är en av höjdpunkterna. Kontrasterade röda dekorativa designlinjer på både stolar och instrumentpanelen lyser upp den i övrigt mörka interiören.

Förhandsbokningen av Volkswagen ID.7 GTX Tourer kommer att öppna nu under våren. Några svenska priser har inte kommunicerats. Priset för ”vanliga” bakhjulsdrivna ID. 7 Tourer startar på 659 900 kronor.

Bonus: Peter Esse har kollat in nya ID.7 GTX Tourer, kolla in hans video nedanför:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.