Premiär: Nya Volkswagen ID.3 är här – jag har kollat in elbilen som mognat

Volkswagen har uppdaterat ID-seriens pionjärmodell Volkswagen ID.3. Jag har i samband med en pressvisning tagit mig en första titt på nyheterna i nya ID.3.

Det största lyftet finns för passagerarna som fått en betydligt mer ombonad och trevlig interiör. Men låt oss börja med exteriören.

Exteriören

Den mest tydliga uppdateringen exteriört är att nya Volkswagen ID.3 har fått en ny front. Borta är ”honeycomb”-dekoren som tydligt markerat fronten. Vi får istället en sportigare och bredare front med tydligt markerade luftintag.

Förändringarna ger en förbättrad aerodynamik genom ett ökat luftflöde runt framhjulen, en så kallad air curtain. Nu får ID.3 en luftmotståndskoefficient på 0,2635.

Som en parantes berättade Jochen Tekotte talesperson för Volkswagen ID.3 att Volkswagen också arbetar på en GTX-modell, och då är luftintagen en av detaljerna man kommer att förstärka ytterligare.

Volkswagen har också med uppdateringen slopat den svarta dekoren som täcker en tredjedel av huven fram. Nu är huven hellackerad med några sportiga och spårade designlinjer.

Nya Volkswagen ID.3 har också fått en grå-silvrig dekorlist som löper från A-stolpen och följer taklinjen hela vägen bak till överkanten på bagageluckan. På den bakre C-stolpen har man också slopat den mönstrade honeycomb-dekoren. Baktill på bilen har Volkswagen breddat lyset och tänt upp den tidigare reflexlisten som satt på bakluckan.

Som helhet ger designändringarna ett mer stilrent intryck och detaljer som tidigare stack ut har tonats ner. Det är tydligt att Volkswagen har tagit ett steg från den typiska trenden ”att försöka sticka ut som elbil”. Helt klart en anpassning till att elbilen är på väg att bli det nya normala.

Med uppdateringen har Volkswagen också introducerat två nya färger. Den nya signaturfärgen ”Dark Olivine Green” som skiftar under olika ljusförhållanden. Den kompletteras också av en ny blå kulör.

Interiören

De största och antagligen mest betydande uppdateringarna som verkligen lyfter helhetsintrycket för Volkswagen ID.3 ser vi interiört. Att förbättra det här har varit ett av de största kundönskemålen, berättade Volkswagen.

Interiören ger nu ett betydligt bättre helhetsintryck avseende både utseendet, känslan och strukturen. Både instrumentbrädan är mjukare, och likaså dörrsidorna som också fått ett nytt bredare armstöd. Plötsligt känns Volkswagen ID.3 betydligt mindre hårdplastig och desto mer högkvalitativ.

I fokus står också förbättrad hållbarhet. Utrustningen i interiören är helt fri från animaliskt material. Tyget i dörrdekoren och stolarna består av 71 procent återvunnet material.

Ett nytt litet ID.3-emblen intill ventilationsutblåsen.

Ny teknik

I centrum står också en ny större pekskärm på 12 tum som huserar den senaste generationen av Volkswagens mjukvara och infotainmentsystem. Bland finesserna finns ett nytt ruttplaneringssystem för optimering och planering av laddstopp under långresor.

Planeraren schemalägger automatiskt laddstopp baserat på batterinivå, beläggning vid laddarna och den aktuella trafikinformationen. Den arbetar också dynamiskt och kan planera om efter rådande trafikförhållanden. Planeraren kan också föreslå två korta laddstopp med hög effekt istället för ett längre laddstopp med lägre effekt för att korta ner körtiden.

Som en del i den senaste mjukvaruversionen kommer nya ID.3 också med stöd för Plug & Charge. Det kommer ge enklare och smidigare snabbladdning vid kompatibla laddstationer.

AC-laddningen är på 11 kW, precis som innan.

Volkswagen ID.3 med det större batteriet får också snabbare snabbladdning. Här sitter ett batteri på 77 kWh som nu kan laddas med en effekt på upp till 170 kW. Att ladda från fem till 80 procent kommer ta ungefär 30 minuter.

På modellen med det mindre batteriet på 58 kWh är laddhastigheten oförändrad. Toppeffekten är 120 kW, och att ladda från fem till 80 procent tar 35 minuter.

Hög förväntningar

Jag hade möjlighet att fråga Volkswagens Imelda Labbé som är ansvarig för försäljning, marknad och eftermarknad i Europa om hennes tankar kring modellen. Hon summerar det hela med att ”nya ID.3 har mognat”. Och förväntningarna är höga:

– Våra förväntningar är höga. Vi är verkligen glada eftersom det ger elektroteknik med alla traditionella värderingar av Volkswagen-märket, med ett mycket starkt uttalande till interiörens rum, till en bra känsla för kvalitet och körförmåga.

– Och det i kombination med de verkligen banbrytande stegen vi tog när vi först lanserade ID:n, tror jag att vi nu är Volkswagen helt på riktigt den här gången, tilläger Imelda Labbé.

Summering

Mitt helhetsintryck är att nya Volkswagen ID.3 har städat upp och snyggat till designen på Volkswagen ID.3 rejält. Exteriört ger den ett betydligt läckrare uttryck. Jag håller med Imelda om att modellen nu är mer ”Volkswagen-lik” och interiört känns det som att de mjukare och finare materialen lyfter modellen till rätt nivå.

Den kommer helt enkelt bli betydligt mer attraktiv, för betydligt för. Speciellt i kombination med den snabbare laddning i modellen med det stora batteriet.

Den senaste versionen av Volkswagens mjukvara visar också på att Volkswagen tar mjukvarufrågan på allvar. Med funktioner som ruttplanerare blir det betydligt enklare att också ge sig ut på längre resor.

Säljstart

Den svenska säljstarten väntas ske under andra kvartalet av detta året. Själva lanseringen är sedan planerad till sommaren. De svenska priserna är ännu inte fastställda.

Fakta

ID.3 ProID.3 Pro S
Effekt150 kW / 204 hk150 kW / 204 hk
Vridmoment310 Nm310 Nm
Toppfart160 km/h160 km/h
0–100 km/h7.3 s7.9 s
Batteri58 kWh77 kWh
Räckvidd (WLTP)Upp till 426 kmUpp till 546 km
cD-värde0.263 (uppskattad)0.263 (uppskattad)
Lastutrymme385 l385 l
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.