Jeep tar nu nästa i kliv i sin elektrifieringsresa med lanseringen av nya Jeep Compass som elbil. Man beskriver nya eldrivna Jeep Compass som en modell som bygger vidare på Jeeps legendariska DNA men är samtidigt fullt anpassad för framtiden.
Elbilen har en typiskt Jeep-design där man vill visa att kraft, äventyrslust och elektrifiering kan gå hand i hand. Utöver ett helt elektriskt alternativ kommer man också erbjuda en hybrid.
Jeep kommer att erbjuda den eldrivna versionen i flera olika utföranden. Insteget får ett batteri på 74 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 500 kilometer (WLTP). Denna varianten är framhjulsdriven med en motoreffekt på 160 kW (213 hk).

För den som vill ha fyrhjulsdrift, vilket kanske är förväntningen på en Jeep, är det fyrhjulsdrivna toppmodellen som levererar totalt 280 kW (375 hk) i motoreffekt som gäller. Denna varianten får ett större batteri och löftet är en WLTP-räckvidd på 650 kilometer.
När det kommer till snabbladdning är det möjligt att ladda med 160 kW och intervallet 20 till 80 procent avklaras på 30 minuter. AC-laddning är möjlig med upp till 22 kW.

Nya Compass har vuxit på längden, bredden och har fått en längre hjulbas vilket ger mer utrymme interiört. I längd mäter den 4550 mm, 1928 mm i bredd och hjulbasen är på 2795 mm.
De större måtten har bland annat gett ett utökat benutrymme på 55 mm, och ett större bagage som nu lastar 550 liter. Interiört har man också en hel del förvaringsutrymme, på totalt 45 liter.

Löftet är att Compass ska erbjuda teknik i toppklass. Den har ett nytt uppkopplat infotainmentsystem med en 10-tums förardisplay och en 16-tums pekskärm med stöd för trådlösa OTA-uppdateringar.
Föraren får dessutom hjälp av nivå 2-autonomi som ska underlätta både vid långresor och i stadstrafik. Vid terrängkörning harman också hjälpsystemet Selec-Terrain som standard.

Upplevelsen kan förstärkas ytterligare med funktioner som head-up display, semiautomatisk filbyte, Matrix LED-strålkastare och nyckelfri tillgång via mobilen.
Nya Jeep Compass för Europa ska tillverkas vid Stellantis-koncernens anläggning i Melfi, Italien. Försäljningen ska starta i Europa till hösten, men några priser har ännu inte kommunicerats.
Kommentera