Idag var det premiär för eldrivna Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Två nya elbilar baserade på Volkswagens-koncernens MEB-plattform. Det handlar det om en 5-sitsig MPV och en skåpbil.
Konceptet till ID. Buzz tog snabbt världen med storm och väckte både nostalgi och habegär när den visades upp för fem år sedan. Samtidigt fanns det också en oro att Volkswagen skulle ha svårt att leva upp till hypen när man väl lanserade den produktionsklara modellen.
Nu när vi kan se dem sida vid sida, så får vi ändå säga att Volkswagen skickligt har fångat upp många av detaljerna från konceptet. Nedan ser du konceptet (till vänster) och den produkionsklara modellen (till höger) sida vid sida.


ID. Buzz och ID. Buzz Cargo introduceras till hösten på utvalda marknader däribland Sverige. Den första varianten som kommer då är utrustad med ett batteri 77 kWh och en motor bak på 150 kW (204 hk) som driver på bakhjulen. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. Volkswagen uppger idag ingen räckvidd.
Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 170 kW. Att ladda batteriet från 5 till 80% tar omkring 30 minuter. Den får dessutom Plug & Charge med kompatibla laddstationer. AC-ombordladdaren för hemmaladdning är på 11 kW.
ID. Buzz som 5-sitsig MPV

Från start lanserar Volkswagen en femsitsig variant av Volkswagen ID.Buzz. Den kommer med dubbla sidoskjutdörrar och plats för två där fram och tre i en generös soffa.



Sätena fram har individuella och justerbara armstöd på insidan som standard. Soffan bak kan skjutas fram och bak, samtidigt som ryggstödets lutning går att justera.

I bagageutrymmet ryms 1 121 liter upp till baksoffans ryggslut när soffan står i sitt främre läge. Fälls baksoffan får ID. Buzz ett lastutrymme på 2 205 liter.
Senare kommer också en variant med fler sittplatser genom en tredje stolsrad. Volkswagen gav dock inga ytterligare detaljer om det nu under premiären.
”The van” – ID. Buzz Cargo

Volkswagen Transportbilar beskriver ID. Buzz Cargo som en ultramodern skåpbil med generös elektrisk räckvidd. Transportversionen målas upp som oerhört flexibel för att passa de flesta behov. Den kommer som standard med en tvåsitssoffa bredvid föraren men kan också utrustas med två individuella säten.

En fast mellanvägg är också standard. Mellanväggen kan utrustas med ett fönster och med en genomlastningslucka för långa föremål om så önskas. Lastutrymmet är på 3,9 m3 och rymmer två EUR-pallar. Med en totalvikt på 3 000 kg blir lastvikten upp mot 650 kg.
Lastsäkring finns med öglor i golvet och skenor på sidoväggarna. En sidoskjutdörr på höger sida är standard och dubbla sidoskjutdörrar finns som tillval. Baklucka eller dubbeldörrar bak är valet för åtkomst till lastutrymmet bakifrån.


Många tekniska nyheter
Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo får också en hel del smarta finesser och ny teknik. Bland annat är modellen utrustad med ”vehicle-to-home”. Det innebär att man med en speciell laddbox installerad hemma kan använda energin lagrad i bilen för att driva hemmet. Till exempel om man köper in elen när den är som billigast för att sedan förbruka den när elen är dyrare. Tekniken är också något VW kommer introducera till redan producerade ID-modeller genom en trådlös uppdatering.
Dessutom blir det enklare att ladda genom Plug & Charge. Det betyder att bilen kan identifiera sig direkt med snabbladdaren via laddkabeln. På så vis slipper man appar eller brickor för att starta laddaren. Vid start kommer laddare från Ionity, Aral, bp, Enel, EON, Iberdrola och Eviny vara kompatibel med Plug & Charge-tekniken. Vid andra laddare får man fortsätta använda app eller laddbricka.
Med ID.Buzz kommer också nya bättre förarassistanssystem. ID.Buzz kan bland annat spela in svåra parkeringsmanövreringar för att sedan kunna återupprepa parkeringen själv.
Dessutom har körassistenten Travel Assist fått nya funktioner och kommer bland annat kunna klara omkörningar med filbyten vid hastigheter över 90 km/h. Travel Assist lär sig också från andra ID-bilar var man bäst ligger i sin fil på en viss vägsträcka. Om flera bilar innan valt att hålla mer till höger eller vänster för att undvika en vägskada så skickas denna information ut till alla andra ID.-bilar som då kan anamma samma körbeteende när deras Travel Assist är aktiverad.
Leveranser till hösten
De första leveranserna av ID.Buzz startar alltså till hösten. Försäljningen i Sverige kommer att starta i maj. Det gäller både femsitsiga MPV:n och skåpbilen. Ännu har Volkswagen inte kommunicerat några priser.
En repris av premiären kan du se nedan:
Kommentera