Premiär: Här är nya lyx-elbilen Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce har idag premiärvisat sin första elbil Rolls-Royce Spectre. Redan år 1900 spådde medgrundaren Charles Rolls en framtid där våra bilar gick på el. Charles ville se helt ljudlösa och rena bilar. Nu har den drömmen gått i uppfyllelse genom Spectre.

– Elbilen är helt ljudlös och ren. Det finns ingen lukt eller vibrationer, och de kommer bli mycket användbara när ett nätverk av fasta laddstationer kan ordnas. Men just nu räknar jag inte med att de kommer att vara användbara. Åtminstone inte på många år, ska Charles Rolls ha sagt år 1900.

Rolls-Royce Spectre tar formen av en tvådörrars, fyrsitsig eldriven sedan. Räckvidden blir preliminärt upp till 520 kilometer och de dubbla motorerna har en total effekt på 430 kW (585 hk). 0–100 km/h klarar bilen på 4,5 sekunder. Rolls-Royce noterar dock att uppgifterna är preliminära innan de sista testerna som kommer göras sommaren 2023.

Rolls-Royce Spectre är en stor pjäs som väger in på 2975 kilo där bara självaste batteripaketet väger närmare 700 kilo. Längden är 5453 mm, bredden 2080 mm och höjden 1559 mm. Hjulbasen på 3210 mm ger en rymlig interiör.

Spectre har, trots att det är en elbil, utrustats med den bredaste grillen i Rolls-Royce historia. Trots den stora fronten är det Rolls-Royces mest aerodynamiska modell någonsin med en luftmotståndskoefficient på 0,25cd.

Signumet Spirit of Ecstasy finns så klart kvar men i en mer aerodynamisk form. Ikonen har genomgått 830 timmar av tester i en vindtunnel.

Spectre får ett egenutvecklat och avancerat dämpningssystem som ska garantera högsta komfort, även på ojämna eller kurviga vägar. Rolls-Royce beskriver mjukvaran och hårdvaran som en ”magisk flygande matta”.

Systemet kan koppla bort bilens krängningshämmare så att varje hjul kan agera oberoende, vilket motverkar den gungande rörelsen som uppstår när någon av bilens sidor träffar ojämnheter i vägbanan. Under kurvtagningar övervakar 18 sensorer bilen och styrning, bromsning, kraftleverans och fjädring justeras så att bilen håller sig stadig.

Framsätet, där chauffören sitter, erbjuder en stilren, traditionell och enkel instrumentering. Rolls-Royce har inte hoppat på trenden med en stor infotainmentskärm av surfplattemodell.

Rolls-Royce har valt att endast utrusta Spectre med två dörrar. Dörrarna öppnas bakåt och stolarna skjuts fram för att göra baksätet tillgängligt. Batteriet i bilen är lågt placerat i nivå med golvtrösklarna vilket ger en slätare golvprofil, och gör insteget enklare samtidigt som det möjliggör en låg sittposition.

Inspirationen till interiören kommer från natthimmeln. Här hittar vi 4 796 mjukt upplysta ”stjärnor” i taket och på sidopanelerna.

Alla Rolls-Royce har ett lyxigt paraply placerat i sidodörren, det har så klart också Rolls-Royce Spectre.

Det är ett tag kvar innan Rolls-Royce kommer ut på vägarna. Leveranserna av Rolls-Royce Spectre ska starta mot slutet av 2023. De förväntade priset är någonstans strax över fyra miljoner kronor.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.