Premiär för Xpeng G9 – laddar snabbast i världen – utvecklad för en global marknad

Igår var det kinesisk lansering av Xpengs nya flaggskepp – den större elsuven Xpeng G9. Den är intressant och banbrytande på många sätt eftersom den visar i vilket rasande snabbt tempo Xpeng utvecklas som biltillverkare. Dessutom är den redan från start utvecklad med internationella marknader i åtanke.

Det som skapat störst uppmärksamhet är snabbladdningen. Xpeng G9 gör anspråk på titeln världens snabbast laddande elbil. Att ladda från 10 till 80 procent tar runt 15 minuter på Xpengs egna 480 kW-laddare. Fem minuters laddning ska ge 200 kilometer körsträcka, enligt den något generösa körcykeln CLTC.

Men även räckvidden imponerar. Xpeng G9 kommer i flera olika varianter med tre olika räckvidder. Varianten med längst räckvidd ska klara upp till 702 kilometer (CLTC) på en laddning. Översatt till europeiska WLTP-standarden är det 570 kilometer, noterar Xpeng. Det gör den konkurrenskraftig i suv-segmentet.

Prestanda

Räckvidden beror på vilken motorvariant du väljer. Bakhjulsdrivna G9 levererar 230 kW (308 hk) och klarar 0-100 km/h på 6,4 sekunder. Du kan välja mellan antingen Standard Range (460 km WLTP) eller en Long Range (570 km WLTP).

Vill du ha mer prestanda är det fyrhjulsdrivna prestandamodellen som levererar 405 kW (551 hk) och klarar 0–100 km/h på 3,9 sekunder som gäller. Räckvidden landar då någonstans runt 500 kilometer (WLTP).

Den snabba snabbladdningen och generösa räckvidden kommer göra Xpeng G9 till en snabb långfärdsbil.

Rymlig och avkopplande

Xpeng G9 har fem sittplatser. Fram- och baksätena kan dessutom fällas och justeras för att skapa ett ”mer avkopplande och lyxigt utrymme”. I kupén hittar du också ett 220 volts-uttag med en effekt på upp till 220 W. Högtalarsystemet med totalt 28 högtalare lovar en äkta operaupplevelse.

Bagaget lastar 660 liter, och fäller man baksätet blir lastvolymen 1 575 liter. G9 får också dragkrok, även om Xpeng inte anger dragvikten idag.

Siktar på självkörande

Precis som Tesla satsar Xpeng mycket på självkörande teknik. G9 använder 31 sensorer, en frontkamera och en LiDAR med dubbla sensorer som täcker 180º.

Under 2023 ska G9 kunna bli helt självkörande i de flesta kinesiska städerna i takt med att tekniken rullas ut. Redan från start finns självkörande systemet XPILOT som bland annat klarar av att köra och navigera på motorvägar.

Utvecklad för globala marknaden

Xpeng berättar att G9 från start är designad för både kinesiska och internationella marknader. Den ska möta europeiska fordonskrav och Euro NCAPs säkerhetsstandarder. Däremot ger Xpeng inga konkreta uppgifter om en plan på en europeisk eller svensk lansering.

Lanseringsevenemanget med engelsk dubbning går att se i videon nedan:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.