Detta är Volkswagen ID.3 GTX Performance med 326 hk

Volkswagen presenterar nu två sportigare varianter av Volkswagen ID.3. Det genom lanseringen av ID.3 GTX och ID.3 GTX Perforamnce. Det handlar alltså om två olika utföranden, där den mest kraftfulla Performance levererar 240 kW (326 hk) i motoreffekt. Det medan den mer lugnare GTX-varianten levererar 210 kW (286 hk).

Till skillnad från övriga GTX-modeller blir ID.3 i det här utförandet inte fyrhjulsdriven. Istället är det bakhjulsdrift som gäller. Toppenmodell ID.3 GTX Performance får däremot den mest kraftfulla elmotorn från Volkswagen hittills med ett löfte om en unik körupplevelse.

– Med sin spontana och överlägsna kraftleverans är den nya ID.3 GTX Performance för mig den elektriska motsvarigheten till vår sportiga kompakta ikon Golf GTI Clubsport. Naturligtvis har en eldriven och en turboladdad bensinmotor sina unika karaktärer, kommenterar Kai Grünitz, medlem i Volkswagens styrelse med ansvar för utveckling.

Den elektriska drivmotorn producerar ett maximalt vridmoment på 545 Nm vilket också överstiger drivkraften hos de kraftfullaste turboladdade V6-motorerna från Volkswagen. ID.3 GTX klarar 0 till 100 km/h på 6 sekunder och GTX Performance gör sprinten på 5,6 sekunder. Toppfarten är 180 respektive 200 km/h.

Volkswagen ID.3 GTX och GTX Performance får också ett nytt batteri på 79 kWh. Räckvidden för ID.3 GTX väntas blir runt 600 kilometer. Snabbladdningen kommer vara möjligt med effekter på upp till 175 kW, och att ladda från 10 till 80 procent ska ta runt 26 minuter.

Som standard är ID.3 GTX Performance utrustad med adaptiva chassiregleringen DCC som ska bättra på komforten och köregenskaperna. Systemet kan känna av hur hjulen och karossen rör sig för att styra stötdämparna som en anpassning efter underlaget. Föraren kan dessutom själv anpassa och förfina inställningarna efter egna önskemål genom olika körprofiler.

GTX-design

Med introduktionen av GTX får ID.3 också en rad nya designinslag specifika för GTX-modellserien. Den främre stötfångaren har ett nytt svart luftintag i en diamantliknande design och stötfångaren har nya varselljus på sidorna. De nya ljusen skapar en pilspetsform, ett nytt signum för alla de GTX-modellerna.

Svarta element pryder karossen och bakpartiet förstärks av en markerad diffusor. Nytt är också 20-tums lättmetallfälgar som kommer som standard.

Interiört introducerar Volkswagen sportstolar som ska betona den sportiga karaktären hos ID.3 GTX. Stolarna är dekorerade med röda stygn och en perforerad GTX-logga.

Röda detaljer pryder också ratten på samma vis som också återfinnas i alla GTX-modeller.

Parallellt med premiären av GTX får ID.3 serien också en ny förarupplevelsen genom ett förbättrat infotainmentsystem. Pekskärmen har vuxit til 12,9 tum, och en förbättrad mjukvara med en ny menystruktur är en av alla märkbara förbättringar.

Volkswagen har också flyttat körlägesväljaren så att den nu är placerade på en spak bakom ratten, något som frigjort utrymme för den större skärmen. Volkswagen introducerar också den nya IDA-röstassistenten som med stöd av ChatGPT möjliggör användningen av ett mer naturligt språk och ett uttökat användningsområde.

Lansering i år

Volkswagen ID.3 GTX och ID.3 GTX Performance kommer att lanseras på marknaden i år. Ännu finns inga prisuppgifter.

Bonus: Peter Esse har kollat in nya ID.3 GTX, kolla in hans video nedanför:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.