Premiär för uppgraderade Porsche Taycan – mycket snabbare, mycket längre räckvidd

Porsche har nu lanserat nya uppgraderade Porsche Taycan. Den nya versionen levererar mer kraft, snabbare acceleration, längre räckvidd, snabbare laddning och en förbättrad körupplevelse. Uppgraderingarna har gjorts till samtliga tre varianter av Taycan. Alltså sportsedanen Taycan, terrängmodellen Taycan Cross Turismo och sportskombin Taycan Sport Turismo.

Porsche har utökat räckvidden med hela 35 procent på modellen med längst räckvidd. Räckvidden är nu upp till 678 kilometer (WLTP). Lägg där till supersnabb snabbladdning med toppeffekter på upp till 320 kW vid en 800-volts DC-laddare. Det är en ökning med 50 kW. Förbättringen kan upp till halvera laddningstiden från 10 till 80 procent, skriver Porsche.

Porsche säger sig också särskilt ha arbetet med att förbättra snabbladdning även vid låga temperaturer. I första generationens Taycan är laddningstiden från 10 till 80 procent vid 15°C 37 minuter. Under samma förhållanden gör den uppdaterade Taycan samma intervall på 18 minuter, och det trotts en större batterikapacitet. Performance Battery Plus har nu en bruttokapacitet på 105 kWh, från tidigare 93 kWh.

Vässad prestanda

Som ett exempel på prestandan så kan instegsmodellen Porsche Taycan klara sprinten 0 til 100 km/h på 4,8 sekunder. Det är 0,6 sekunder snabbare än föregångaren. Den mer kraftfulla Taycan Turbo S klarar sprinten 0 till 100 km/h på hissnande 2,4 sekunder. Det är 0,4 sekunder snabbare än föregångaren.

Den vassare prestandan men också nya förfinade köregenskaper beror på flera förbättringar. Bland annat har Porsche filat på drivlinan och gett den uppgraderade Taycan en starkare motor som levererar 80 kW mer än tidigare på bakhjulen.

Det i kombination med en modifierad pulsväxelriktare, kraftfullare batterier, bättre kylning, en ny generations värmepump och en förändrad profil på bromskraftåtervinningen och fyrhjulsdriften. Dessutom väger samtliga Taycan-modeller 15 kg mindre än föregångaren, trots att utrustningsnivån utökats.

Det innebär Taycan Turbo S kan leverera en total motoreffekt på hela 700 kW (952 hk) med ett särskilt boostläge aktiverat.

Förändringarna till designen är betydligt mer sparsamma. Men några av förändringarna som Porsche nämner är ny design på de främre och bakre strålkastarna. Fram till finns också nya spoilers som i kombination med de nya plattare strålkastarna ska ge en starkare framtoning och en bredare profil.

Interiört är ändringarna ännu mindre. Men instrumentklustret och centrum- samt passagerardisplayen har fått ett nytt gränssnitt och Apple CarPlay är nu djupare integrerat i bilens displayer och system. Det är nu också möjligt att spela upp film på centrum- och passagerardisplayen. Porsche har också introducerat ett nytt kontrollreglage, genom den blir bland annat kontrollen av förarassistanssystemen mer intuitiv.

Porsche har ännu inte kommunicerat några priser kring den uppdaterade Taycan, när det är försäljningsstart eller när leveranserna kommer igång.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.