Kia EV9 är en stor, rymlig 6- eller 7-sitsig suv med det bästa från Kias eldrivna plattform E-GMP blandat med nya innovationer. Natten till onsdag var det världspremiär och i samband med det presenterades också vilken av modellvarianterna som lanseras på den svenska marknaden.
Kia EV9 positionerar sig som den nya toppmodellen i Kias sortiment av elbilar som fram till 2027 ska bli 15 till antalet. Den nya suven bygger på E-GMP-plattformen som bland annat också sitter i Kia EV6.
Till Sverige har man valt att endast plocka in Kia EV9 AWD som är den fyrhjulsdrivna varianten med det största batteriet på 99,8 kWh. Den kommer få en uppskattad räckvidd på strax över 500 kilometer. Dessutom är den utrustat med dragkrok med en dragvikt på 2500 kilo.
På sikt kommer flera utrustningsnivåer av Kia EV9 AWD men först ut är den högsta nivån GT-Line som utmärks av 20-tumshjul (21″ som tillval) och svarta detaljer på trösklar och runt hjulhusen. Modellvarianten har två elmotorer med en effekt på 283 kW och ett vridmoment på 700 Nm. Den klarar 0-100 km/h på 5,3 sekunder.
Stort och rymlig

Kia EV9 mäter 5010 mm i längd, 1980 mm i bredd och 1755 mm på höjden. Hjulbasen mäter hela 3100 mm vilket säkerställer en rymlig interiör trots tre stolsrader. Här ska vuxna kunna sitta bekvämt på alla sittplatser, berättar Kia.
Kia avslöjade inte lastvolymen i bagaget. Däremot får den frunk och den fyrhjulsdrivna varianten rymmer 30 liter där fram. Som en av få elbilstillverkare har Kia också äntligen tänkt frunköppning från grunden på riktigt. Frunken öppnar du genom mobilappen, en knapp i bilen eller med en knapp på nyckeln.
Luftmotståndskoefficienten är relativt låg 0,28 trots det stora och boxiga formatet. Särskilt designade fälgar tillsammans med luftgenomströmningskanaler i den främre stötfångaren är saker som bidrar till minskat luftmostånd.
Kia EV9 kommer som sex- eller sjutsitsig. De främre ”Relaxation-stolarna” kan fällas ner i ett viloläge när man exempelvis pausar under en laddning. I utförandet med sex sittplatser kan samma stolar även fås på den andra stolsrader. Dessa är dessutom vridbara, så man kan vända dem mot den bakre raden. I sjutsitsiga utförandet är andra raden istället tresitsig.
Snabb laddning, V2L och OTA

Ett signum för E-GMP-plattformen är också den snabba DC-laddningen. På 15 minuter ska det vara möjligt att ladda på med 239 nya kilometer. Kia uppger dock inte den maximala laddningseffekten, men sannolikt bör den matcha eller överträffa EV6 som klarar effekter på upp till 239 kW.
Kia EV9 får också V2L och kan dela ström till externa enheter med en effekt på 3,6 kW. Elbilen är också förberedd för V2G och V2H när väl infrastrukturen och lagstiftningen kommer ikapp.
EV9 har också stöd för OTA (trådlösa uppdateringar). Det gör det möjligt för Kia att rulla ut uppdateringar och förbättringar löpande under bilens livslängd. En nyhet med Kia EV9 är också Kia Connect Store där Kia kommer erbjuda kunder att köpa till uppgraderingar, exempelvis funktioner som fjärrstyrd parkeringsassistans.
Bland tekniska innovationer nämnde Kia också villkorad självkörning till nivå 3 som görs möjlig med två lidar. Lidarn med den funktionaliteten är dock inget som kommer erbjudas i Europa från start. Däremot får EV9 i Europa en rad förarassistansfunktioner som filhållning, adaptiv farthållare och kollisionsvarnare och funktioner som självparkering.
– Kia EV9 överträffar sinnebilden av dagens SUV och representerar det bästa av Kias design- och ingenjörsförmåga. Förutom att möta de högt ställda kraven från alla familjemedlemmar, går EV9 i spetsen för Kias snabba övergång till att bli en leverantör av hållbara mobilitetslösningar med avancerad EV-arkitektur, samt återvunna och hållbara materialval, sa Ho Sung Song, Kias VD under premiären.
Lansering i Sverige
Priserna för Kia EV9 är ännu inte klara, varken globala riktpriser eller de svenska priserna. Kia Sverige hoppas kunna starta försäljningen efter sommaren och leverera de första bilarna under årets fjärde kvartal.
I början av 2025 kommer också en mer kraftfull prestandaversion, Kia EV9 GT.
Premiären kan du se i videon nedanför:
Kommentera