Premiär för nya Skoda Enyaq och Skoda Enyaq Coupé

Skoda har uppdaterat sin populära elbil Skoda Enyaq. Med uppdateringen kommer delvis förbättrat räckvidd och prestanda. Men framför allt får bilen en facelift med Skodas nya designspråk Modern Solid.

– Sedan lanseringen 2020 har Enyaq och Enyaq Coupé gjort e-mobilitet till en verklighet för över 250 000 kunder, tillsammans med deras familjer och vänner. Nu erbjuder den nya Enyaq-serien fräscha alternativ och förbättringar, inklusive en ännu mer stilren design och ännu längre räckvidd, berättar Klaus Zellmer, VD på Skoda Auto.

Nya Enyaq bär Skodas nya ljussignatur fram och det nya Tech Dech-Face som introduceras med Skoda Elroq. Nytt är också nya inslag på sidokjolarna och att Skoda numera skriver ut Skoda på huven istället för den tidigare runda logotypen.

Precis som tidigare erbjuds Enyaq i två karossutförande. Dels i utförandet Enyaq med ett upprätt bagage samt den ner sluttande Enyaq Coupé. Båda har samma hjulbas på 2766 mm.

– Kunderna kan välja mellan tre olika drivlinor och två batteristorlekar. Förbättringar av Enyaqs aerodynamik förbättrar dess redan utmärkta effektivitet ytterligare och möjliggör en förlängd räckvidd på över 590 kilometer enligt WLTP-cykeln, vilket gör den till ett idealiskt val för långresor, kommenterar Johannes Neft, styrelseledamot för tekniska utveckling vid Skoda.

Basmodellen Enyaq 60 får ett batteri på 62 kWh och en räckvidd på 437 km (WLTP) för Enyaq och 446 kilometer på Coupé. Båda drivs framåt av en motor på 150 kW. Snabbladdning är möjlig med 165 kW och att ladda från 10 till 80 procent tar 24 minuter.

För den som vill ha längre räckvidd erbjuds Enyaq 85 med en räckvidd på upp till 595 kilometer (WLTP) för Enyaq Coupé genom ett större batteri på 82 kWh. Detta är den längsta räckvidden för en Enyaq hittills. Modellen har en motor på 210 kW. Snabbladdning är möjlig med upp till 135 kW och att ladda från 10 till 80 procent tar 28 minuter.

Den senare Enyaq 85 erbjuds också i ett fyrhjulsdrivet 85x-utförande. Denna har samma batteri på 82 kWh och levererar också en total motoreffekt på 210 kW. Snabbladdningen är dock möjlig med effekter på upp till 175 kW men intervallet 10 till 80 procent avklaras fortfarande på 28 minuter.

Interiört beskriver Skoda en tidlös design med intuitiva reglage och en hög nivå av standardutrustning. Här är det fokus på hållbara och praktiska material, enligt Skoda. Den centrala pekskärmen är på 13 tum, och bakom ratten finns ytterligare en skärm på fem tum. HUD med förstärkt verklighet finns som tillval.

Som vanligt genomsyras Enyaq av smarta designlösningar. I dörrsidan hittar vi ett paraply och på baksidan av den främre stolsraden finns en smart mobilhållare. Skoda kallar det för Simply Clever.

Skoda Enyaq lastar upp till 585 liter i bagaget, och hela 1710 liter vid fällda säten. För Enyaq Coupé är siffrorna 570 respektive 1610 liter.

Orderböckerna för nya Enyaq öppnar imorgon. I Sverige är det 85 och 85X-varianterna som kommer erbjudas från start. Enyaq 85 börjar på 574 900 kronor. Enyaq 85X börjar på 609 000 kronor.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.