Premiär för nya eldrivna Mini Countryman

Idag har Mini visat upp sin nya elbil Mini Countryman. För första gången blir alltså Minis största modell helt eldriven. Därmed får marknaden en ny modell med ett stort bagage i kombistuk. Modellen har dessutom vuxit mot den tidigare generationen med förbränningsmotorer.

Nya Mini Countryman mäter nu in 4429 mm på längden, är 1843 mm bred och 1656 mm hög. Som elbil får Countryman ett batteri på 66,45 kWh vilket ska ge en räckvidd på runt 462 kilometer i sitt tvåhjulsdrivna utförande. Den fyrhjulsdrivna får en räckvidd på 433 kilometer.

Det rör sig alltså då om två olika motoruppsättningar. Mini Countryman E är den tvåhjulsdrivna och får en motor på 150 kW (204 hk). Medan den fyrhjulsdrivna Countryman SE All4 får en total motoreffekt på 230 kW (313 hk). Den tar den pigga mini från 0 till 100 km/h på 5,6 sekunder.

Snabbladdning är möjlig med upp till 130 kW och AC-laddning på 22 kW. Automatiskt temperaturreglering ska säkerställa snabb laddning ch aktiveras genom att navigera till en snabbladdare.

– Nya Mini Countryman är vår bil för hela familjen. I sin senaste generation har den inte bara vuxit i höjd, längd och interiör. Den har också märkbart förbättrats i karaktär, utseende och upplevelse. Den är nu ännu mer närvarande, rymligare och mer stabil. Dess solida och stabila karaktär känns också direkt igen på det mer distinkta kylargrillen, distinkta strålkastare och dess mycket skulpturala motorhuv, säger Oliver Heilmer, chef för MINI Design.

Interiör

Countryman är hittills den största och rymligaste Mini-modellen på marknaden. Interiört sticker den ut med en distinkt instrumentbräda med en rund display. Dörrpanelerna är täckta med vävda textilytor.

Bagaget lastar 460 liter. När baksätet fälls uppgår lastvolymen till 1450 liter. En elektrisk dragkrok med en dragkapacitet på 1200 kg finns som tillval. Funktionen Mini Trailer Assistant hjälper till med backning och parkering med släpvagn.

Mini introducerar också något man kallar för halvautomatisk körning i hastigheter upp till 60 km/h. Föraren kan ta händerna från ratten, förutsatt att denne fortfarande följer och övervakar trafiken, och är beredd att ta över körningen vid behov.

Bland andra funktioner finns automatiska parkeringsfunktioner och 360-graders parkeringsvy. 12 ultraljudssensorer och fyra Surround View-kameror används för att säkert parkera bilen. Det är också möjligt, genom tillvalet Parking Assistant Professional att köra ut och in fordonet inom ett parkeringsområde med hjälp av en mobiltelefonen.

Kommer våren 2024

De svenska priserna tillsammans med de slutgiltiga tekniska specifikationerna kommer senare i höst. De första bilarna räknas sedan komma under våren 2024.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.