Premiär för nya Audi Q8 e-tron med upp till 600 km i räckvidd

Audi Q8 e-tron quattro, Audi SQ8 Sportback e-tron quattro

Audi har uppdaterat sin första elbil Audi e-tron. I samband med uppdateringen får den också det nya namnen Audi Q8 e-tron. Den kommer både som fullstor SUV och i Sportback-utförande.

Rent visuellt är nyheterna relativt små. De största nyheterna gömmer sig i drivlinan. Q8 e-tron får längre räckvidd, bättre energieffektivitet och snabbare laddning. Dessutom kommer en sportigare och mer kraftfullt SQ8-variant med tre motorer.

Tre varianter

Audi Q8 e-tron Sportback.

Audi erbjuder tre olika drivlinor. Basmodellen är Audi Q8 50 e-tron och Audi Q8 Sportback 50 e-tron som med sina två motorer genererar 250 kW i boostläget och ett vridmoment på 664 Nm. De får ett räckvidd på 491 km (SUV) och upp till 505 km (Sportback) från ett batteri på 95 kWh. Toppfarten är begränsad till 200 km/h.

Ett steg upp kommer en andra variant med ett större batteri och kraftfullare motorer. Det är Audi Q8 55 e-tron och Audi Q8 Sportback 55 e-tron som med två motorer levererar 300 kW i boostläget och 664 Nm i vridmoment. Räckvidden är upp till 582 km för SUV:en och upp till 600 km för Sportback. Också här är toppfarten satt till 200 km/h.

Audi SQ8 e-tron.

För den som söker ännu mer prestanda kommer S-modellerna. Audi SQ8 e-tron och Audi SQ8 Sportback e-tron drivs av tre motorer. En motor på 124 kW driver framhjulen och två motorer 98 kW vardera driver individuellt bakhjulen.

Tillsammans kan de leverera upp till 370 kW med ett vridmoment på 973 Nm. Räckvidden för S-modellerna är 494 km för SUV och upp till 513 km i Sportback-utförandet. Topphastigheten är begränsad till 210 km/h.

Snabbare snabbladdning

E-tron 50-varianterna får det minsta batteriet med en storlek på 95 kWh. De kan snabbladdas med hastigheter upp till 150 kW. De andra varianterna får ett större batteri som ska klara upp till 170 kW i snabbladdning. Det batteriet är på 114 kWh.

Det stora batteriet ska få att ladda från tio till 80 procent på runt 31 minuter, vilket motsvarar 420 kilometers körning. Snabbladdningen har också stöd för Plug & Charge. För AC-laddning är 11 kW standard men 22 kW finns som tillval.

Sport och komfort

Audi har satt sport och komfort i fokus för nya Q8 e-tron. Som standard får den luftfjädring och höjden på karossen kan varieras med totalt 76 millimeter, beroende på körstil.

Den har också fått en elektroniska stabilitetskontroll (ESC) som ska möjliggöra ännu mer manövrerbarhet – särskilt i snäva kurvor. Audi har också förändrat utväxlingen på styrsystemet så att det ska reagera mycket snabbare, även vid mindre rörelser. Styvare fjädringslager på framaxeln ger en direktare återkoppling från styrningen.

Audi har också förbättrat aerodynamiken. Det har gett en minskning av luftmotståndskoefficienten från 0,26 till 0,24 cW för Q8 Sportback e-tron och från 0,28 till 0,27 cW för Q8 e-tron.

Hjulspoilrar monterade på underredet hjälper till att avleda luftflödet runt hjulen. Spoilrarna på framaxeln har blivit större och Audi Q8 Sportback e-tron har även spoilers på bakhjulen.

Det är också första gången som en Audi-modell får ett självtätande luftsystem, som automatiskt stänger flödet till kylaren för att minska luftflödet fram till på bilen.

Interiört känns nya Q8 e-tron igen.

Interiören är bekant. Den får två skärmar, en övre större skärm på 10,1-tum samt en nedre på 8,6-tum. Den nedre ersätter nästan alla fysiska reglage och knappar.

Audi har också fokuserat mer på hållbara material i allt från isolering til ljuddämpande material. Även material och klädsel finns med hållbara och syntetiska material där en stor del av råmaterialet kommer från återvunna PET-flaskor.

Audi Q8 e-tron Sportback har en längd på 4 915 mm, bredd på 1 937 mm och höjd på 1 619 mm (SUV höjd: 1 633 mm). SQ8 e-tron och SQ8 Sportback e-tron är båda två millimeter lägre och 39 mm bredare.

Hjulbasen är på 2 928 mm vilket ger en rymlig interiör. Bagaget har plats för 569 liter för SUV:en och 528 liter för Sportback. I frunken finns ett lastutrymme på 62 liter.

Leverans våren 2023

Beställningarna för nya Audi Q8 e-tron öppnar i mitten av november. Priset för Audi Q8 e-tron 50 startar på 799 900 kronor.

Den mer kraftfulla Audi Q8 e-tron 55 har en prislapp från 894 400 kronor medan toppmodellen Audi SQ8 e-tron startar på 1 013 300 kronor. Vill man ha Sportback-utförandet för man lägga till  26 500 kronor.

De svenska leveranserna ska starta till våren.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.