Premiär: Elbilen Nio ET7 är här och du kan bara prenumerera på den, från 13 979 kr/mån

Idag var det europeisk premiär för det kinesiska elbilsmärket Nio. Först ut är premiumsedanen Nio ET7 som Nio beskriver om rymlig, mysig elegant och personlig, som ett andra vardagsrum. De första svenska leveranserna ska starta redan den 15 november och sedan följer två ytterligare modeller.

Nio har valt en annorlunda affärsmodell där man prenumererar på bilarna istället för att köpa dem. Vid 36 månader med 1500 fria mil kostar Nio ET7 13 979 kronor per månad. Bokningarna har öppnat idag.

– Det ska vara bekymmersfritt, tryggt och prisvärt att ha bil under hela livscykeln. Dessutom erbjuder vi en hög grad av flexibilitet, man kan välja att ha bil från en upp till 96 månader och samtidigt snabbt ändra sitt val beroende på vilket behov man har för stunden, säger Mattias Lundgren, General manager på NIO Sverige.

Nio kallar det för Nio Subscription och då ingår bland annat service, ersättningsbil, försäkring, vinterdäck och Battery as a Service – med tillgång till Nios Power Swap-stationer.

Nio ET7

Nio ET7 kommer med två val av batteri, på antingen 75 kWh eller 100 kWh. Räckvidden blir 445 respektive 580 kilometer. Modellen har fyrhjulsdrift och de två elmotorerna producerar totalt 480 kW vilket tar bilen från 0–100 km/h på 3,9 sekunder.

Interiört har Nio försökt skapa en blandning av futuristisk teknik och modern design. De flytande displayerna, den tvåfärgade ratten med två ekrar och osynliga luftventilerna ska göra kupén ”sofistikerad och mysig”.

Som standard kommer att avancerat ljudsystem med en uteffekt på 1000W med Dolbys Atmos som standard. Systemet består av totalt 23 högtalare. Dess fyra primära ljudkanaler har en trevägshögtalare var, med diskant, mellanregister och bashögtalare. Nio lovar en uppslukande ljudupplevelse över förväntan.

Egen teknik

ET7 och de andra två modellerna som följer är baserade på Nios andra generationens elbilsplattform NT2. Den tekniska plattformen är helt egenutvecklad och egentillverkad. Bland höjdpunkterna finns assisterande körning, som är baserad på 33 sensorer i form av en LIDAR, kameror, vågradar och ultraljudssensorer. I framtiden ska elbilarna bli helt autonoma genom mjukvaruppdateringar.

Nio planerar att bygga 20 Power Swap-stationer i Europa under 2022. Den första i Sverige öppnar snart i Varberg. Här är det möjligt att byta ut hela batteriet i elbilen mot ett fulladdat på runt fem minuter. Det är också möjligt att uppgradera eller nedgradera till en annan batteristorlek. I slutet av 2023 ska Nio ha öppnat 120 Power Swap-stationer i Europa.

Det går givetvis också att ladda Nios elbilar med sladd. Snabbladdning är möjlig med upp till 140 kW och AC-laddningen är på 11 kW. Genom Nios mobilapp har man tillgång till 380 000 laddpunkter över hela Europa.

Nio EL7

Nästa modell som följer är den mellanstora sedanen Nio EL7 med planerad leverans i februari 2023. Den kommer erbjuda upp till 513 kilometer i räckvidd med det stora batteriet på 100 kWh.

Den är utrustad med dubbla motorer som producerar 480 kW och modellen klarar 0–100 km/h på 3,9 sekunder. Med ett Cd-värde på 0,263 har den en av segmentets lägsta luftmotståndskoefficienter.

Nio beskriver interiören som öppen och elegant och erbjuder välformade ergonomiska säten. Lastutrymmet är på 658 liter som kan utökas till 1500 liter med fällda säten. Den får dessutom dragkrok och kan dra 2000 kilo.

Priserna för EL7 startar på 14 699 kronor per månad, vid 36 månader.

Nio ET5

Den tredje modellen är den mellanstora sedanen ET5 som ska erbjuda en dynamisk och rolig körupplevelse med dubbla motorer och 50-50-viktdistribution. Det är Nios minsta elbil med designinspiration från Nio supersportbil EP9.

De två motorer producerar 360 kW och modellen klarar 0–100 km/h på 4,0 sekunder. Räckvidden är upp till 580 km med det stora batteriet. De första leveranserna är planerade till april 2023.

Priserna för ET5 startar på 10 899 kronor per månad, vid 36 månader.

Nio House

Nio vill vara mer än ett bilmärke. I Kina har man byggt upp en community runt Nio och man arrangerar bland annat möten och återkommande evenemang i Nio Houses. Planen är densamma för Europa och Nio bygger flera Nio House runt om i Europa.

Ett första Nio House öppnar i Stockholm under 2023 och senare följer Göteborg. Dessutom ska Nio öppna showrooms som man väljer att kalla Nio Space. Det första Nio Space öppnar i Täby Centrum den 25 november, och en andra i Göteborg under februari 2023.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.