Den kinesiska biljätten BYD ger sig nu in på allvar i Japan för att utmana landets blygsamma elbilsförsäljningen. I Japan är endast 1,3 procent av alla nya bilar hittills i år och då är det små elektriska kei-bilar som toppar. Den mest sålda i segmentet är Nissan Sakura.
Nu ger sig alltså elbilskunniga BYD in på marknaden och visar upp sin utmanare BYD Racco. Den får ett boxigt format som maximerar de interiöra utrymmen, så som är brukligt för segmentet. Modellen är 3 395 mm lång, 1 475 mm bred och 1 800 mm hög.
Bilen får ett batteri på 20 kWh vilket ska ge en räckvidd på cirka 180 kilometer enligt WLTC, även om siffrorna ännu inte är bekräftade. Den kommer också stödja snabbladdning med upp till 100 kW. Det lågt monterade batteriet bidrar till en lägre tyngdpunkt jämfört med bensindrivna kei-bilar vilket ger mycket bättre vägegenskaper.

Racco har fyra sittplatser med en digital fokuserad förarplats med en liten instrumentpanel och en fristående infotainmentskärm som är ovanligt stor för klassen. Ett omfattande förarassistanspaket lär också ingå och en värmepump för kallare dagar.
Experter menar att det här är en välbehövlig väckarklocka för de japanska biltillverkarna som främst har fokuserat på hybridteknik och halkat efter när det gäller elbilar, rapporterar Reuters.

Beställningarna ska öppna till sommaren 2026. Priset börjar på omkring motsvarande 150 000 kronor.
















Kommentera