Säljstart för Audi RS e-tron GT Performance – kraftfullaste Audin någonsin

Tidigare i år fick Audi e-tron GT en rejäl uppgradering. Nu uppdateras också toppmodellen Audi RS e-tron GT performance. Den tar då också rollen som den starkaste serietillverkade Audin någonsin.

Med en kombinerad motoreffekt från två motorer levererar den nya GT-kärran hela 680 KW (925 hk). På den främre axeln sitter en motor på 252 kW (342 hk) och den bakre en motor på 415 (564 hk). Trots att den bakre motorn blivit kraftfullare har den blivit kompaktare och 10 kg lättare.

Audi har också ökat bromsenergiåtervinning till 400 kW, vilket snabbare kan sakta ner bilen när föraren släpper på accelerationspedalen vilket kan bjuda in till en mer aktiv körning. Kraften vid inbromsningarna återförs dessutom till batteriet.

– Det gör att vi kan öka effektiviteten samtidigt som vi svarar på våra kunders önskemål. När föraren släpper upp gaspedalen bromsar bilen märkbart, vilket ger en sportig körning, kommenterar Jaan Mattes Reiling, teknisk projektledare för modellfamiljen Audi e-tron GT. 

För att upprätthålla den sportiga prestandan har bilen också fått ett anpassat värmehanteringssystem för att klara av att leverera en hög verkningsgrad genom alla varvtal. Audi garanterar att bilen ska klara av upprepade höga effektuttag utan att tappa prestanda. En särskild klimatkrets säkerställer att högvoltsbatteriet får tillräckligt med kylning under även den mest aktiva körningen i RS Performance-läget.

Modellen får också ett aktivt chassi och ett helt en nyutvecklad luftfjädring med 2-kammar-/2-ventilsteknik. Dessutom erbjuder Audi också för första gången ett hjulselektivt aktivt chassi som tillval.

– Vårt mål var att öka spännvidden mellan åkkomfort och kördynamik avsevärt och göra den mer märkbar. I linje med Audis filosofi understryks å ena sidan Gran Turismo-konceptet genom komfortlägets enastående körkomfort. Å andra sidan ger möjligheten att aktivt styra karossens rörelser optimal kördynamik, vilket föraren kan uppleva tack vare styrningen, som vi har optimerat ytterligare. På så sätt har vi gjort körningen bekväm och kördynamiken kontrollerbar genom den höga precisionen i styrningen, förklarar Carsten Jablonowski, chefsingenjör på Audi Driving Characteristics Development Team.

Audi har också önskat att modellen ska prestera vid snabbladdare. Därför har man ökat den maximala laddeffekten av det 105 kWh stora batteriet till 320 kW. På så vis ska det vara möjligt att ladda från 10 till 80 procent på 18 minuter vid en 800-voltsladdare.

RS-emblem i interiören.

Modellen får också en hel del unika designdetaljer. Bland annat introducerar Audi en kolfiberkamouflage som både ska vara estetisk men också fungera som en skyddande förstärkning.Som tillval finns bland annat ett matt och mörktonat kolfibertak som kan kombineras med andra detaljer i kolfiberkamouflage. Bland tillval nämns inlägg i stötfångaren, tröskeln, delar av diffusorn och ytterbackspeglarna.

Priserna för RS e-tron GT Performance startar på 1 860 000 kronor. Orderböckerna öppnar idag.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.