PostNord har storhandlat elbilar och just nu är företagets största beställning av eldrivna skåpbilar på väg ut i landet. Totalt rör det sig om 20 stycken el-skåpbilar Mercedes e-Vito och 180 el-skåpbilar av den större modellen e-Sprinter.
– Vi fick våra första elfordon redan 1999, så vi har ju provat på elektriska drivlinor ett tag. Idag placerar vi eldrivna distributionsfordon av det vi kallar Generation 1 primärt i storstäder där körsträckorna är kortare, säger Hans Ankergård Karolin som är fordonspecialist på PostNord Sverige.
PostNord har som mål att alla lätta fordon för ”sista milen”-transporter ska vara utsläppsfria till 2027. Idag är runt 25 procent av PostNord Sveriges fordonsflotta eldriven.
Mercedes e-Vito har en räckvidd på upp till 264 km enligt WLTP. Vid enbart stadskörning är räckvidden 326 kilometer. Den drivs framåt av en motor på 85 kW (116 hk). Lastvolymen är 6 kubikmeter med en maxlast på 797 kilo.
Den större e-Sprinter har en räckvidd på runt 150 km, en lastvolym på 11 kubikmeter och maxlast på 950 kilo. Den drivs framåt av en motor på 85 kW (116 hk).
Satsningen på elfordon slutar inte där. För utkörning av post använder PostNord också mindre eldrivna fordon. Ett av bolagen som blivit vald som ramavtalsleverantör på den upphandlingen är E-tron AB och elfordonet PRO Litium. E-tron ska ihop med ytterligare två leverantörer leverera 200 fordon per år under en fyraårsperiod fördelat över Sverige, Danmark, Finland och Norge.

– Vi är väldigt stolta och glada över att ha blivit vald som leverantör i det nya ramavtalet. Våra fordon har återigen bevisat sina kvaliteter när de sätts på prov i verklig miljö, säger Håkan Ekestang som är VD på E-tron.
Mercedes och E-tron är två av sex leverantörer som nu levererar fordon till PostNord.
Kommentera