Porsche visar nya eldrivna hypersportbilen Mission X

Igår fyllde Porsche 75 år och i samband med firandet valde Porsche att visa upp ett helt nytt koncept på en ny elbil. Det i form av en hypersportbil som ska tänja gränsen för vad det är möjligt att uppnå med en elektriskt plattform.

Konceptet har Porsche döpt till Mission X. Det är komplett ”med dörrar i Le Mans-stil som öppnas uppåt fram och en högpresterande, effektiv elektrisk drivlina”. Mission X är ungefär 4,5 meter lång, två meter bred och rejält låg med sin höjd på 1,2 meter.

Med en hjulbas på 2,73 meter har den samma dimensioner som Carrera GT och 918 Spyder. För aerodynamiskens skull har konceptbilen 20-tumshjul fram och 21-tumshjul bak.

Fyra mål efter produktion

Porsche har så klart som det huvudsakliga målet att sätta Mission X i produktion. Dessutom har man ytterligare fyra mål efter den milstolpen. Mission X ska vara den snabbaste väglagliga bilen runt racingbana Nürburgring och ha ett kraft-till-vikt-förhållande på en hästkraft per kilo.

Dessutom ska den ha ett downforce-värde som överträffar Porsche 911 GT3 RS och ska erbjuda marknadsledande snabbladdningsprestanda med en 900-voltsarkitektur. Laddningen ska bli ungefär dubbelt så snabb mot Porsche Taycan Turbo S. Den kan ladda med en maximal effekt på 268 kW och ladda från 10 till 80 procent på 17 minuter.

Porsche väljer också att frångå den traditionella placeringen av högspänningsbatteriet under bilen i bottenplattan. Istället är det placerat högre upp bakom sittplatserna. Det ska centrera tyngdpunkten i bilen med löfte om agilare köregenskaper.

Interiört har Porsche strävat efter en stilfull asymmetri. Det avspeglas bland annat i de olikfärgade sätena. Här finns också sportstolar med sexpunktsbälten och en öppen ratt med paddlar för körlägen och växlar.

Ombord finns också flera kameror, så att föraren med en enkel knapptryckning kan spela in åkturen. Det kompletteras av en instrumentpanel på passagerarsidan med en stoppur och kördata som är viktig under ett varv runt racingbanan.

Porsche går inte på djupet om några tekniska data eller när den kommer gå i produktion. Målet är dock att den ska bli snabbare än Porsche 918 Spyder som med en effekt på 625 kW (887 hk) i september 2013 var den första produktionsbilen att nå under 7-minutersgränsen på Nürburgring med en tid på 6 minuter och 57 sekunder.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.