Porsche lanserar ny instegsmodell av Taycan med bakhjulsdrift och lägre pris

Porsche lanserar idag en fjärde version av sin elbil Porsche Taycan. Modellen som enbart får namnet Taycan, utan något tillägg, kompletterar de tre tidigare modellerna Taycan Turbo S, Taycan Turbo och Taycan 4S.

Den nya instegsmodellen är bakhjulsdriven och går att få med två batteristorlekar. Standardmodellen har en batterikapacitet på 79,2 kWh och får en räckvidd på 431 kilometer. En Plus-version får ett batteri på 93,4 kWh och en räckvidd på 484 kilometer.

Toppfarten är 230 km/tim i båda konfigurationerna och maximal laddkapacitet är upp till 225 kW hos det mindre batteriet och upp till 270 kW i det större. Accelerationen är från stillastående till 100 km/tim på 5,4 sekunder oavsett batteripaket.

Som standard är motoreffekten 240 kW (326 hk) för det minsta batteriet och 280 kWh (380 hk) för det större. I Overboost-läget kan Taycan få en tillfällig kraftboost på 300 kW (408 hk) respektive 350 kW (476 hk).

De första bakhjulsdrivna Taycan-modellerna kommer nå återförsäljarna från mitten av mars, skriver Porsche i ett pressutskick. I Sverige kommer priset starta på 980 000 kronor för den minsta modellen.

Porsche har uttryckt sig nöjda över sin helelektriska satsning. I år har Porsche levererat omkring 20 000 Taycan världen över. Av dessa har 470 stycken gått till Sverige. Nya bakhjulsdrivna Taycan håller också Guinness världsrekord för den längsta driften med en elbil. Den kördes i sidled i 42,171 kilometer.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.