Porsche har ompaketerat sitt eldrivna racingkoncept Porsche Mission R i en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Målet är att utveckla framtidens racingbil men också samtidigt kanske ge oss en föraning om framtidens sportigare modeller från Porsche?
Det nya konceptet har Porsche döpt till 718 Cayman GT4 ePerformance. Det kommer med fyrhjulsdrift och kan leverera upp till 800 kW (1 088 hästkrafter). Genom 900-volts arkitekturen ska den kunna ladda från 5 till 80 procent på omkring 15 minuter.
Porsche 718 Cayman GT4 ePerformance är 14 centimeter bredare än en 718 Cayman GT4 Clubsport vilket ska ge mer plats till bredare racingdäck. Karossen är gjord av miljövänliga kompositmaterial och återvunnen kolfiber.
– Vårt utvecklingsteam har skapat en arkitektur kapabel till att nyttja battericellernas fulla potential fullt ut. I racingläget ska bilen kunna leverera ett konstant effektuttag i upp till en halvtimme, berättar Björn Förster, projektledare för GT4 ePerformance.
I videon nedan kan du se när Road and Tracks reporter provkör det nya konceptet:
Kommentera