Porsche räknar med att 80 procent av alla bilarna som man säljer år 2030 kommer vara helt eldrivna. För att nå dit kommer Porsche att expandera produktportföljen rejält under de kommande åren.
Porsches enda elbil idag är Porsche Taycan. Men nu förtydligar Porsche planerna på flera nya elbilar med lansering under de kommande åren. Först ut är helt eldrivna Porsche Macan. De första kundleveranserna ska starta under 2024.
Redan idag vet vi en hel del om el-Macan. Porsche har under en lång tid visat upp maskerade bilder på modellen och också delat med sig av en hel del detaljer. Eldrivna Porsche Macan kommer bygga på PPE-plattformen som Porsche och Audi utvecklar tillsammans.

Den kommer leverera upp till 450 kW (603 hk) med ett vridmoment på över 1000 Nm. Precis som Taycan kommer den att bygga på en 800-voltsdrivlina. Storleken på batteriet kommer att vara strax över 100 kWh med en högsta snabbladdningseffekt på 270 kW. Det ska göra det möjligt att ladda från fem till 80 procent på 25 minuter.
Eldriven 718 Boxster

Efter el-Macan planerar Porsche att lansera en helt eldriven Porsche 718. Planerna är att den ska komma runt 2025. Just nu pågår omfattande vintertester i Sverige. I övrigt vet vi inte särskilt mycket om modellen.
Cayenne som elbil

Nästa Porsche på tur är en helt eldriven variant av den större suven Porsche Cayenne. Lanseringen är planerad till ”något år senare” (efter Porsche 718 Boxster).
Efter det kommer Porsche dessutom lansera ytterligare en helt eldriven modell som blir större, lyxigare och mer vräkig än Cayenne. Den kommer att bygga på den helt nya SSP Sport-plattform som Porsche utvecklar.
– Vi understryker och stärker därmed vår sportiga lyxpositionering. Vi ser växande vinstmarginaler i detta segment, särskilt i Kina och USA, kommenterar VD Oliver Blume.
Kommentera