Förra året fick Porsche stoppa försäljningen av 718-serien på grund av nya regler kring IT-säkerhet. Men runt hörnet väntade de nya helt eldrivna versionerna som räddarna i nöden. Men nu kommer uppgifter om att de eldrivna 718 Boxster och Cayman som skulle lanserats 2026 försenas.
Det på grund av att man har svårt att få tag på högpresterande battericeller till dessa modellerna, något som Porsches VD Oliver Blume bekräftat. Dessa skulle ha levererats av svenska Northvolt som försatts i konkurs.
De nya uppgifterna pekar nu på att eldrivna Boxster och Cayman kan komma först 2027. Även Porsches sjusitsiga eldrivna supersuv som går under arbetsnamnet K1 har drabbats av förseningar.

– Eftersom övergången till elbilar ligger efter tidplanen tvingas Porsche nu utveckla fler modeller med förbränningsmotor samtidigt som de måste hantera kostsamma förseningar i elbilssatsningen, säger Wolfsburg Research-analytikern Fabio Hölscher till Auto News.
– Dessutom ställer en svag marknadssituation i Kina och osäkerhet kring exporten till USA till det ytterligare, tillägger han.
Koncept med prestanda
2022 visade Porsche upp det eldrivna konceptet 718 Cayman GT4 ePerformance som kan ge oss en föraning om var Porsche lagt ribban med den de högst högpresterande modellerna av framtidens eldrivna 718.
Detta konceptet erbjuder fyrhjulsdrift med en uppsättning motorer som kan leverera upp till 800 kW (1 088 hästkrafter). Genom 900-volts arkitekturen ska den kunna ladda från 5 till 80 procent på omkring 15 minuter.
Kommentera