Polisen håller just nu på att se över sin fordonspark för civila bilar. Just nu finns 1 900 civila bilar hos Polisen, de flesta drivs med fossilt bränsle, och ett fåtal på etanol eller glas.
Som i ett led med regerings miljömål om att bli helt fossilfri till 2030 ska nu Polisen göra ett test och utvärdera elbilen. Totalt ska 10 stycken elbilar testköras i Stockholm, Göteborg och Malmö. Om försöker faller väl ut kommer ytterligare 10 bilar köpas in. Den 30 april kommer det beskedet.
– Det finns många fördelar med elbilar. De går tyst, släpper inte ut några avgaser och har en lägre driftskostnad än bilar som drivs av fossila bränslen, säger Henrik Långmark, projektledare vid gruppen för miljöledning vid polismyndigheten.
Många korta arbetsresor
Enligt Trafikverket är cirka 60 procent av alla arbetsresorna som görs på under 10 kilometer.
– Det innebär att många av polisens bilar, som drivs av fossilt bränsle, kan ersättas med elbilar. De kommer att användas till administrativ- och civil verksamhet i storstadsregionerna. Inte som utryckningsfordon, säger Henrik Långmark.
Positiva reaktioner
Fördelningen på bilarna är fyra till Stockholm, och tre stycken till Göteborg respektive Malmö. En av bilarna testas av nationella operativa avdelningen, Noa.
– Reaktionerna har varit övervägande positiva. Bilen har fin väghållning och går väldigt tyst. Att den går tyst har både för- och nackdelar. Den är behaglig att köra men fotgängare och cyklister hör inte när man kommer. Det är därför extra viktigt att vara uppmärksam när man kör elbil, säger Jan Carlsson vid nationell samordning/krisberedskap, Noa.
1 kommentar