Hur poliser ska hantera skadade elbilar har blivit en snackis efter att myndighetens skyddsombud oroat sig för riskerna. Anledningen var en oro kring riskerna med högspänningen som finns i elbilar.
Nu är rutinerna satta. Den säger att elbilarna ska betraktas som strömförande till dess motsats är bevisad, rapporterar SVT Gävleborg. Elingenjör Lars Hoffman som anlitats av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap menar dock att polisen missuppfattat farorna med elbilar.
– Elfordon vill jag påstå är säkrare än fossilt drivna fordon, säger han till SVT.
Polisen ska hålla ett säkerhetsavstånd på 100 meter från skadade elbilar, lyder de nya rutinerna. Om det däremot handlar om livräddning ska man göra ett undantag, och rädda liv om det krävs. I mindre kritiska fall ska polisen istället invänta räddningsstjänsten.
– Det är förkastligt. Jag förstår att man är rädd men det är för att man inte förstår. Det finns inte någon som helst möjlighet att få en strömgenomgång, för att få en strömgenomgång så krävs det en sluten krets. Du kan inte få en sluten krets där, tillägger Lars Hoffman.
Kommentera