I sommar öppnar elbilstillverkaren Polestar sina första visningslokaler i Sverige. Även om man satsat fullt ut på digitala köpupplevelser väljer man också att etablera fysiska visningslokaler för de som önskar en mer analog upplevelse. Utrymmen kallar man för Polestar Space.
Här kan man träffa experter från Polestar på plats, se bilarna och provköra. Precis som Tesla har man valt en mer passiv roll i sina showrooms. Personalen på plats är produktspecialister och inte säljare. Fokus är på att uppleva bilarna och få sina frågor besvarade utan pushiga säljare.
De två nya visningslokalerna ska öppna i Stockholm samt Göteborg. I Stockholm kommer man husera på Norrlandsgatan 5 mitt på Norrmalm. I Göteborg på Kungsportsavenyen 25, eller så kallade ”Avenyn” i folkmun.
– Det är självklart speciellt att öppna Polestar Space på vår hemmamarknad. Vi hälsar alla välkomna till oss, men den digitala möjligheten finns ju om man hellre önskar detta, kommenterar Martin Ölund, Sverigechef på Polestar.
Sedan tidigare har biltillverkaren två Polestar Spaces, ett i Beijing och ett i Oslo. Totalt planerar man att öppna 50 stycken showrooms på centrala platser runtom i världens storstäder under 2020.
– Vi har varit väldigt selektiva i valet av platser och tar även med oss erfarenheter från höstens två lyckade öppningar i Beijing och Oslo. Över 14 000 besökte Polestar Space i Oslo under den första månaden, säger Thomas Ingenlath, Vd på Polestar.
Kommentera