För sju år sedan knoppade Volvo Cars av Polestar och introducerade det som ett eget bilmärke. Den första elbilen blev Polestar 2 som byggde vidare på konceptet 40.2 som Volvo hade filat på.
Polestar 2 har blivit en ganska stor framgång i Sverige. Den tydliga kopplingen till Sverige och Göteborg är kanske en del av förklaringen. Genom åren har Polestar 2 dessutom blivit mycket bättre och kan idag betraktas som en riktigt bra elbil.
Med introduktionen av Polestar 3 och Polestar 4 breddades elbilstillverkarens portfölj ytterligare. Försäljningen börjar ta fart. Under årets första kvartal ökade Polestar sin försäljning med 76 procent, jämfört med samma period förra året.
Men framgången tycks vara begränsad på den europeiska marknaden. Nu uppger Automotive News att Polestar förändrar sin försäljningsmodell i Kina. Enligt tidiningen har man avslutat sitt samarbete med joint venture-bolaget Hubei Xingji Meizu Group Co som ansvarar för Polestar Kinas försäljning, kundtjänst och kommersiella aktivitet.
– Polestar är ett ungt märke, vi har begränsade resurser och vi ser en stark tillväxt i Europa, kommenterar VD Michael Lohscheller.
Men han tillbakavisa att Polestar på något sätt ska lämna den kinesiska marknaden. Att man har olika upplägg på olika marknader beskriver han som normalt.
– Vi är engagerade i den kinesiska marknaden men vi behöver prioritera vissa marknader, tillade Lohscheller. Han nämnde Storbritannien och Frankrike som två marknader där Polestars försäljning nu växer.
Förra året sålde Polestar 44 851 elbilar, varav endast endast 3120 såldes i Kina.
Kommentera