Polestar sätter nu fullt fokus på sin nya volymmodell Polestar 7. Det är en elbil som Polestar beskriver som en kompakt premium-SUV. Den ska tillverkas i Slovakien, och Polestar beskriver det som en modell tillverkad i Europa för Europa.
– Europa är utan tvekan vår viktigaste och snabbast växande marknad. Så när jag ser all tillväxt i Europa fokuserar jag helt klart på Europa. berättar Michael Lohscheller, VD för Polestar i en intervju med Automotive News Europe.
Polestar 7 kommer utrustas med ett batteri på 90 kWh och vara baserat på en 900-voltsarkitektur. Produktionsstarten ska börja 2028. Polestar lovar också ”sportiga köregenskaper”, men några övriga detaljer känner vi inte till idag.
– Det här kommer att ge Polestar en bredare attraktionskraft, vilket betyder större volymer. Nu måste vi leverera och ta oss an de olika utmaningarna. Och ärligt talat ligger vissa av dem utanför vår kontroll, säger Lohscheller och syftar bland annat på handelstullar.
Polestar 6 försenas

Det framkommer också i intervjun att omprioriteringen nu innebär att Polestar 7 kommer före den planerade roadstern Polestar 6. Den har ett batteri på 112 kWh och en 800-voltsarkitektur. Motorn ska leverera 650 kW (884 hk) och räckvidden är upp till 650 kilometer.
Det var tidigare sagt att Polestar 6 var planerad för lanseringen 2026. Nu försenas den modellen och kommer först efter Polestar 7.
– Anledningen är väldigt enkel. Jag vill snabbare in i segmentet för kompakta SUV:ar där det finns både stora volymer och mycket pengar. Jag älskar Polestar 6 men jag var tvungen att omprioritera den när det gäller tidplanen, säger Lohscheller.
Men först ut Polestar 5

Utöver Polestar 6 och 7 finns också Polestar 5. Den kommer vi att få se mer av redan i år. Den tar skepnaden av en lyxig och sportig fyradörras GT-modell med ett riktpris på över 125 000 dollar, enligt en presentation som Polestar släppte nyligen i samband med J.P. Morgan European Automotive Conference.
Polestar 5 får ett batteri på 112 kWh och en räckvidd på runt 700 kilometer. Det blir en högpresterande lyxmodell som ska kunna leverera upp till 650 kW (884 hk) i motoreffekt. Tillverkningen kommer att ske i Kina med start innan slutet på 2025. Och precis som Polestar 4 saknar den bakruta.
Avslutningsvis avslöjar också Lohscheller att det kommer en uppföljare till Polestar 2. Han beskriver modellen som ”otroligt framgångsrik”, men kan inte avslöja när den kommer.
















Kommentera