Snabbladdning genomgår en revolution i USA och Kanada, där allt fler biltillverkare nu väljer att byta standard på laddkontakten till sina elbilar. Det från den nu standardiserade CCS1 till Teslas egenutvecklade NACS-kontakt.
Ford, GM och Rivian är bland de amerikanska biltillverkare som tecknat avtal med Tesla. Igår hoppade Volvo Cars på tåget som den första utom-amerikanska tillverkaren. Nu meddelar också koncernsyskonet Polestar att man ska skifta över till Teslas NACS-kontakt.
Från 2025 kommer nya Polestar-bilar som säljs i Nordamerika att vara utrustade med NACS-laddningsporten som standard. Redan från mitten av 2024 kommer man börja leverera adaptrar till redan levererade fordon som är utrustade med CCS1-kontakten för att även de ska kunna ladda hos Tesla.
– Detta är en stor vinst för våra nordamerikanska kunder! Vi hyllar det banbrytande arbete som Tesla har gjort för att påskynda omställningen och öka populariteten för elbilar. Det är fantastiskt att se Supercharger-nätverket göras tillgängligt på detta sätt. Detta drag kommer avsevärt påskynda övergången till elbilar i en viktig bilregion, kommenterar Thomas Ingenlath, VD för Polestar.
Att allt fler biltillverkaren anslutit sig till den nya standarden har påbörjat ett omfattande skifte i landet. Branschorganisationen SAE International meddelade under gårdagen att de påbörjat en standardiseringsprocess av NACS-kontakten för att göra det till en nationell standard.
Kommentera