För ett par veckor sedan berättade Polestar att man skulle lansera ett rekommendationsprogram. Genom programmet kan Polestar-ägare värva nya kunder och få belöningar.
Idag ger Polestar oss mer detaljer om programmet, som kommer till Sverige och flera andra marknader där Polestar är aktiva. Ägarna av Polestar-bilar får genom sitt Polestar-konto tillgång till en unik kod som de kan dela med sig av till nya kunder.
– Våra kunder är de främsta förespråkarna för övergången till elbilar. De är entusiastiska ambassadörer som utgör grunden i vår Polestar-gemenskap. Vi lägger stort värde vid deras engagemang för varumärket och vill belöna dem på kreativa sätt, säger Thomas Ingenlath, Polestars vd.
Efter sitt köp får den nya kunden som lät sig bli värvad en laddningskredit motsvarande 100 euro (ca 1 000 kronor) att använda hos en utvald laddoperatör.
Även den som värvade den nya kunden får belöningar. Vilken belöning beror på vilken nivå kunden befinner sig på. Här finns allt från en Polestar-huvtröja, laddningskredit eller en designskiss skapad av en av Polestar-designer.

– Idén med designskisser i original är väldigt speciell. Var och en av dem är gjord på papper av en av våra konstnärliga designers. Vi vill [..] leverera riktiga skisser som kan hängas upp på ett speciellt ställe, tillägger Thomas.
Följer Teslas spår
Att sälja bilar genom ett rekommendationsprogram är något som Tesla tidigare gjort. Under Teslas tidiga år kunde den som rekommenderade tillräckligt många kunder bli belönad med en helt ny Tesla.
På senare år ändrades programmet till att enbart innefatta fria mil vid Teslas Superchargers. Tesla pausade dock sitt rekommendationsprogram under förra hösten utan att gå in på detalj.
Kommentera