Polestar 5 blir snabbare och lättare med ny aluminiumplattform

När Polestar förverkligar elbilen Polestar Precept kommer vi att få se resultatet i den kommande modellen Polestar 5. En fyrardörras prestanda-GT.

Nu berättar Polestar mer om konstruktionen bakom. Bland annat får den en helt ny skräddarsydd, epoxylimmad aluminiumplattform. Det ska göra Polestar 5 snabbare, lättare och mer responsiv.

Polestar förklarar att epoxylimmad aluminium är lätt och har hög vridstyvhet som för med sig många prestanda- och miljöfördelar. Teknik har tidigare visat sig arbetsintensiv och svår att använda i massproduktion.

Polestars forsknings- och utvecklingsteam har däremot hittat en lösning på utmaningarna genom en ny och snabbare tillverkningsprocess. Polestar tror att den olackerade råkarossen kommer vara lättare än den hos bilar i mindre segment vilket bidrar till bättre effektivitet, längre räckvidd och mer responsiv körkänsla.

”Genom att vidareutveckla denna teknik för Polestars första interna plattform, konstrueras den fyradörrars Polestar 5 med en vridstyvhet som är överlägsen den hos en traditionell tvåsitsig sport- eller superbil”, skriver Polestar i sitt pressmeddelande.

– Vi visste att vi ville att den här bilen skulle vara lätt, vi visste att vi ville ha hög kvalitet och vi visste att vi ville ha den snabbt. Den här konstruktionen ger enastående dynamiska och säkerhetsmässiga egenskaper, med teknik som kräver låg investering och som är tillämplig på höga produktionsvolymer, säger Pete Allen, chef för Polestar UK R&D.

Den planerade lanseringen av Polestar 5 är satt till 2024.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.