Pionjär-elbilen BMW i3 läggs ner – det blev exakt 250 000 stycken

I början av året kom de första uppgifterna att BMW planerade att avsluta produktionen av sin absolut första elbil BMW i3 till sommaren. Nu är vi där – och det blev exakt 250 000 exemplar tillverkade vid produktionsanläggningen Leipzig.

BMW i3 var starten på ett första kapitel inom eldriven mobilitet när tillverkningen startade 2013. Elbilarna var då få på marknaden då. BMW i3 fick en egen plats i ett premiumsegment av elbilar för stadsmiljöer. De enda andra volymmodellerna på marknaden var Renault Zoe, Nissan Leaf och Tesla Model S – samtliga elbilar som placerade sig i helt andra segment.

BMW i3 har genomgått en kontinuerlig utveckling i takt med att tekniken blivit bättre sedan introduktionen 2013. Bland annat har batterikapaciteten fördubblats trots bibehållen volym på batteripaketet. Den senaste generationen BMW i3 hade ett batteri på 42,2 kWh med en räckvidd på upp till 307 kilometer.

Nu startar ett nytt kapitel för produktionsanläggningen i Leipzig. I en sömlös övergång kommer nu anläggningen tillverka komponenter till elbilar. Nästa år kommer sedan tillverkningen av nästa generation av MINI Countryman att starta. Då med en helt ny elektrisk drivlina.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.