Peugeot e-208 är en liten elbil som många av dess ägare uppskattar för det kompakta formatet och glada köregenskaperna. Modellen har fram tills nu byggt på en plattform som kallas för e-CMP. Men inför nästa år får den ett rejält lyft.
Stellantis-koncernen har på flera av sina modeller introducerat sin STLA-plattform som finns i flera storlekar. Fram tills nu har det varit STLA Medium och Large som lanserats.
För märkets mindre modeller har man också tagit fram STLA Small som nu för första gången kommer att introduceras med en ny uppdaterad Peugeot e-208, rapporterar Autocar.
Rent tekniskt kan STLA Small utrustas med batteristorlekar på mellan 37 och 82 kWh. Den nya e-208 väntas få ett batteri i den högre delen av den skalan. Något som kan ge modellen en rejäl räckviddsboost.
För den nuvarande generationen är det en räckvidd på 425 kilometer (WLTP) från ett batteri på 52 kWh som gäller. Några officiella detaljer om modellens prestanda finns inte, men en motor på minst 115 kW (156 hk) förväntas vilket är det som erbjuds idag.
Även interiören kommer att uppdateras rejält för att motsvara utseendet i Peugeots senare modeller, uppger Alain Favey, VD för Peugeot till tidningen. Det inkluderar nästa generation av märkets i-Cockpit, där den runda ratten ersätts av den rektangulära Hypersquare som först visades på Inception-konceptet.

Peugeot e-208 blir också den första modellen från Stellantis som får ett steer-by-wire-system, En finess som kommer öka ”smidigheten” och ska ge bilen en distinkt förarupplevelsen enligt Favey.
Modellen får också samma böjda panoramaskärm på 21 tum som introducerades med e-3008. Den kompletteras av en display med anpassningsbara genvägar.
Den nya Peugeot e-208 kommer ha premiär i november.
Opel vässar till det

I samma koncern ingår också Opel som har visat upp ett koncept på en högpresterande Opel Corsa GSE som bygger på samma plattform. Den blir rejält mer kraftfull med två motorer som levererar otroliga 588 kW (800 hk). Det konceptet klara 0 till 100 km/h på endast två sekunder.
Konceptet maximerar också batterimöjligheterna för STLA Small med ett batteri på 82 kWh. Trots det stora batteriet väger konceptet endast 1170 kg.
















Kommentera