De öppna arkiven hos patentmyndigheter är en guldgruva för den som vill få en inblick i hur biltillverkare tänker. Nu visar skisser från tyska patentverket något som Volkswagen tycker har varit värt att skydda.
Handlingarna avslöjar en liten lucka mitt på motorhuven som döljer att förvaringsfack. Något som innebär lite extra förvaring. Volkswagen är idag ganska ensamma med att inte erbjuda ett förvaringsutrymme – en så kallad frunk – fram på sina elbilar.

Facket är inte en ersättning till den befintliga huvöppningen, utan man beskriver en öppningsbar del på den befintliga öppningsbara huven. Luckan öppnas genom ett tryck på den, likt manövern på laddluckan och är dessutom låsbart.
Det är inte första gången som Volkswagen tänkt på frunk. Med konceptet ID.Life som visades upp 2021 hade Volkswagen börjat tänka i de banorna. De hade till och med opraktiskt nog valt att sätta laddporten under en huv fram, något som vi nordbor direkt reagerade över.
– Vad händer när det snöar?, var antagligen den vanligaste kommentaren där konceptet presenterades.

Men ett koncept är ett koncept, och innehåller också oftast en hel del udda lösningar. ID. LIfe hade en dubbelfrunk. Intill den främre frunken fanns ett andra utrymme som öppnades med en dragkedja där man kunde lägga ytterligare prylar.


Koncept ID. Life var märkets vision om en kompakt elbil som skulle kosta från 20 000 euro. Konceptet har dock skrotats, och har ersatts av det nyliga presenterade konceptet ID. Every1 som ska lanseras 2027.
Kommentera