Försäljningen av elbilar ökar snabbt och kommer nå nya rekordnivåer i år. Internationella energiföreningen IEA spår en global ökning med 35 procent jämfört med förra året. Framåt kommer försäljningen dessutom gynnas och påskyndas ännu mer när elbilarna dessutom blir allt billigare.
Redan om två år menar IEA att elbilar kan börja kosta lika mycket som en motsvarande bensin- eller dieselbil i inköpspris.
– Vår nuvarande förväntning är att vi kan se en prisparitet på små och medelstora elbilar i Nordamerika och på europeiska marknader någonstans i mitten av 2020-talet, säger föreningens energiteknikchef Timar Guell.
För större bilar som suvar och pickuper kommer paritet på inköpspriset några år senare:
– Förmodligen in på 2030-talet, förtydligar Guell.
Tillverkarna satsar
Idag finns det runt 500 elbilsmodeller att välja på världen över. IEA menar att det utbudet också behöver växa. Men det är på gång och framförallt minskar utbudet av modeller med förbränningsmotorer och har gjort det stadigt sedan 2015.
IEA hyllar också de stora etablerade biltillverkarnas omställning och ambitioner. De europeiska biltillverkarna har under 2022 och början av 2023 varit särskilt progressiva i sina satsningar på elbilar. Det med tydliga mål om att helt ställa om till elbilar, lansera billigare modeller, större investeringar på elektrifiering och satsningar på batteritillverkning och kritiska mineraler.
– Elbilar är en av drivkrafterna i den nya globala energiekonomin som snabbt växer fram och de åstadkommer en historisk omvandling av bilindustrin över hela världen, berättar Fatih Birol, VD på IEA.
– Trenderna vi bevittnar har betydande konsekvenser för den globala oljeefterfrågan. Förbränningsmotorn har varit ostoppbar i över ett sekel, men elbilar förändrar det. År 2030 kommer behovet av olja ha minskat med fem miljoner fat olja om dagen. Personbilarna är bara den första vågen: eldrivna bussar och lastbilar kommer snart att följa, avslutar Fatih Birol.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.